
Český systém finanční podpory vysokoškoláků: slabý, děravý, zastaralý
01. 09. 2025
Pro předvolební diskuse think–tank IDEA představuje policy–brief věnovaný systému finanční podpory vysokoškolských studentů v České republice. Ten je ve srovnání s většinou vyspělých zemí velmi slabý, špatně zacílený a jeho modernizace přehlížena. Studie popisuje slabiny českého systému, prezentuje návrhy jeho změn, a také shrnuje, co v tomto ohledu slibují programy politických stran a hnutí.
Hlavní slabinou českého systému finanční podpory vysokoškolských studentů je extrémně nízká úroveň přímé finanční podpory a velmi plošná nepřímá podpora přes rodiče, která necílí na ty, kdo ji nejvíce potřebují. Nepřímá podpora je poskytována převážně prostřednictvím daňových úlev rodičům. Většina forem podpory navíc končí skokově, například při dosažení 26 let věku, přestože mnoho studentů dnes studuje i déle.
Slabá a špatně cílená podpora studentů vede k tomu, že šance na vysokoškolské vzdělání jsou v Česku silně podmíněny vysokoškolským vzděláním rodičů a jejich ochotou potomka při studiu finančně a jinak podporovat. Slabý systém navíc přispívá k vyššímu podílu výdělečné činnosti při studiu, delší době studia a častému nedokončování, což je nákladné jak pro studenty, tak pro stát a daňové poplatníky. Česká republika tím zároveň přichází o vzácné talenty, které by mohly přispívat k rozvoji společnosti i ekonomiky.
„Navzdory tomu, že je český systém finanční podpory vysokoškoláků slabý a zastaralý, společenské, odborné i politické vnímání potřeby jeho systémové reformy je dlouhodobě nízké. Politické strany a hnutí tomuto tématu ve svých volebních programech věnují pozornost okrajovou nebo žádnou,“ upozorňuje spoluautor studie Daniel Münich na dlouhodobou neochotu k reformě.
Modernizace českého systému finanční podpory je velmi žádoucí. Měla by spočívat ve zvýšení podílu přímé podpory studentům a jejím lepším zacílení na ty se sociálně-ekonomicky slabším rodinným zázemím. Podpora by měla být pravidelně valorizována v návaznosti na růst mezd a životních nákladů a doplněna o lepší dostupnost studentského bydlení. V případě omezení na straně financí se nabízí zavést samofinancovatelný systém vratné finanční podpory ve formě regulovaných vratných grantů nebo půjček.
Celý text policy briefu k dispozici zde.
Kontakt:
Daniel Münich, daniel.munich@cerge-ei.cz
Jiří Slabý, jiri.slaby@cerge-ei.cz
Přečtěte si také
- Vědci společně s nadšenci vytvořili světově unikátní seznam lošákovitých hub
- Videomapping i pestrý podzimní program v Průhonickém parku
- Nový mikroskopický postup otevírá cestu k šetrnějším hnojivům i biomateriálům
- Na severním Plzeňsku Keltové leccos poztráceli, ukazuje výstava
- Do Festivalu vědy & techniky se zapojí také 13 pracovišť Akademie věd ČR
- Zoo Praha a Akademie věd ČR spojují síly k záchraně ohrožených savců
- Třetina české veřejnosti vnímá filozofii pozitivně, ukazuje unikátní výzkum
- Česká data a výpočty pomohly k nalezení meteoritů ze 24. července v Polsku
- Nová studie přináší zásadní poznatky o vývoji krvetvorby u novorozených dětí
- Na Festivalu vědy & techniky v Brně budou matadoři i nováčci z Akademie věd
Matematika, fyzika a informatika
Vědecká pracoviště
- Astronomický ústav AV ČR
Fyzikální ústav AV ČR
Matematický ústav AV ČR
Ústav informatiky AV ČR
Ústav jaderné fyziky AV ČR
Ústav teorie informace a automatizace AV ČR
Fyzikální výzkum pokrývá široké spektrum problémů, od základních složek hmoty a fundamentálních přírodních zákonů, zahrnující i zpracování dat z velkých urychlovačů, až po fyziku plazmatu při vysokých tlacích a teplotách, fyziku pevných látek, nelineární optiku a jadernou fyziku nízkých a středních energií. Astrofyzikální výzkum se soustřeďuje na výzkum Slunce – především erupcí, na dynamiku těles slunečního systému a na vznik hvězd a galaxií. V matematice a informatice se studují jak vysoce abstraktní disciplíny jako logika a topologie, tak i statistické metody a diferenciální rovnice a jejich numerická řešení. Přitom i čistě teoretické výzkumy v oblastech, jakou jsou např. neuronové sítě, optimalizace a numerické modelování, bývají často motivovány konkrétními problémy nejen v přírodních vědách. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 1600 zaměstnanci, z nichž je asi 630 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.