Zahlavi

Začíná 21. cyklus Akademických půlhodinek

14. 10. 2025

Proč z Lipna zmizeli candáti? Jaký druhý život mohou mít opuštěné továrny? A co je pravdy na tom, že klíšťata skáčou ze stromů? Tyto a další otázky zodpoví odborníci z Biologického centra Akademie věd ČR a Jihočeské univerzity v novém, již 21. cyklu Akademických půlhodinek. Podzimní série sedmi krátkých popularizačních přednášek začíná ve středu 15. října a potrvá do konce listopadu. Koná se vždy ve středu v 16 hodin v Alšově jihočeské galerii ve Wortnerově domě v ulici U Černé věže 22 v Českých Budějovicích. Vstup je zdarma.

Cyklus zahájí hydrobiolog Jan Kubečka z Biologického centra AV ČR přednáškou „Lipno – dočkáme se návratu ztraceného rybářského ráje?“, která přiblíží vývoj rybí obsádky v největší české přehradě. Lipno začali jihočeští vědci podrobně sledovat v roce 2008 na popud kolabující populace candáta na začátku milénia. Podařilo se jim odhalit nejen příčiny této krize, ale i mnoho nových informací o chování a životním cyklu tohoto dravce. V přednášce hydrobiolog představí výsledky dlouhodobého sledování ryb v Lipně, ale i potenciální výzvy, které candáty i další rybí obyvatele čekají v blízké budoucnosti.

V přednáškovém cyklu budou následovat další aktuální a rozmanitá témata z přírodních i společenských věd. Posluchači se například dozví, jak funguje včelí jed, jaké hmyzí vetřelce hostí česká příroda, nebo jak konzumní způsob života formuje naše hodnoty, rozhodnutí a každodenní návyky. Praktickou ukázku přinese přednáška o novinkách v laické první pomoci, kdy si budou moci účastníci vyzkoušet první pomoc ve virtuální realitě a zjistit účinnost resuscitace s využitím moderních technologií.

Akademické půlhodinky společně pořádají Biologické centrum AV ČR a Jihočeská univerzita už od roku 2013. Od té doby si získaly stálé posluchače z řad široké veřejnosti. Odborníci přibližují výsledky své práce srozumitelně a poutavě, aby zaujaly i laiky. Jak napovídá název, každá přednáška trvá přibližně 30 minut a po jejím skončení následuje prostor pro dotazy a diskusi.

Program 21. cyklu Akademických půlhodinek:

  • 15.10. Jan Kubečka: Lipno - dočkáme se návratu ztraceného rybářského ráje?
  • 22.10. Vendula Moravcová: Brownfieldy: druhý život opuštěných míst
  • 29.10. Jan Kamiš: Mýty a fakta o klíšťatech
  • 5.11. Jaroslav Šetek: Život v konzumní společnosti a krizích počátku 3. dekády 21. století
  • 12.11. Dalibor Kodrík: Včelí jed – jak funguje a proč nás včelí bodnutí tak bolí
  • 19.11. Martina Hrušková: Novinky v laické první pomoci (základní postupy, výzkum, virtuální realita)
  • 26.11. Aleš Bezděk: Invazní hmyz

Anotace přednášek: https://www.bc.cas.cz/clanky/clanek-detail/7684-akademicke-pulhodinky-21-cyklus/

Kontakt:

Mgr. Daniela Procházková
PR manažerka
Biologické centrum AV ČR
daniela.prochazkova@bc.cas.cz  

TZ ke stažení zde.

Aplikovaná fyzika

Vědecká pracoviště

Základní fyzikální zákony jsou v ústavech této sekce východiskem pro výzkum nových struktur a makroskopických vlastností pevných látek, tekutin a plazmatu. Studium mikrostruktury a mikroprocesů otvírá cestu k řešení problémů „materiálových věd“, jako jsou např. vlastnosti kompozitních materiálů a konstrukcí, poruchová mechanika a dynamika nebo biomechanika. Modelování prostorově vysoce strukturovaného turbulentního proudění rozličných tekutin, výzkum dynamiky kapalin a plynů biosféry či plazmových technologií jsou často výrazně aplikačně orientované. Studium vysokoteplotního plazmatu se soustřeďuje především na pulsní výkonové systémy a problémy udržení a ohřevu plazmatu v tokamaku. Bádání v oblasti aplikované fyziky má často interdisciplinární charakter a jeho výsledky také nacházejí použití v nejrůznějších oblastech vědy a techniky. Například umělá syntéza přirozené a dobře srozumitelné české řeči je důležitým úkolem v oboru zpracování číslicových signálů. Unikátní přístroje a měřící techniky byly vyvinuty pro spektroskopii a elektronovou mikroskopii živých objektů. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 920 zaměstnanci, z nichž je asi 580 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce