Zahlavi

Unikátní školicí videa chrání před genderově podmíněným násilím

29. 04. 2024

Unikátní školicí videa s tématem genderově podmíněného násilí určené pro akademickou sféru vznikla ve spolupráci neziskové organizace Genderové informační centrum NORA, Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR a Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Videa zaměřená na specifické problémy v akademických institucích dosud vůbec neexistovala a nyní jsou k dispozici zdarma. 

Genderově podmíněné násilí je závažný celospolečenský problém, který je přítomný napříč společenskými vrstvami. Nevyhýbá se ani akademickému prostředí, jak dokazuje například nedávná studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet. Podle dosud nejrozsáhlejšího celoevropského průzkumu UniSAFE nahlásily zkušenost s genderově podmíněným násilím v akademickém prostředí dvě ze tří osob.

Z výzkumu UniSAFE dále vyplývá, že mezi univerzitami a výzkumnými pracovišti přetrvává nízká informovanost o problému, chybí systematické vzdělávání a podpůrné nástroje navržené pro řešení jednotlivých incidentů. Jedním z hlavních problémů je samotná identifikace problému a ochota ho nahlásit.

Nezisková organizace Genderové informační centrum NORA proto iniciovala projekt Prevence genderově podmíněného násilí v pracovním prostředí veřejných výzkumných institucí a univerzit v ČR, který získal financování z Norských fondů. Ve spolupráci s Ústavem fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR a Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vznikla unikátní školicí videa a testovací dotazníky, které se zaměřují na zvyšování schopnosti zaměstnanců a zaměstnankyň akademických a výzkumných institucí včasně rozpoznat a reagovat na genderově podmíněné násilí na pracovišti.

Díky školicím videím jsme schopni institucím nejen poskytnout prevenci genderově podmíněného násilí, ale také jim umožnit získávat anonymní data, která potvrzují či vyvracejí určité fenomény. Tyto informace jim mohou sloužit k doložení pokroku při řešení problematiky, což je často klíčovou součástí opatření k dosažení genderové rovnosti, jež mají instituce ve svých plánech,“ řekla Eva Lukešová, ředitelka neziskové organizace NORA.

Školicí videa zdarma

Školicí materiál je volně k dispozici online na webu organizace Genderové informační centrum NORA ve dvou jazykových variantách, české a anglické, školicí videa jsou navíc opatřena dotazníky. Zabývají se deseti nejčastějšími fenomény, jakými jsou psychické formy násilí, sexuální obtěžování, diskriminace a znevýhodnění v průběhu akademické kariéry. Dále se zaměřují na méně rozpoznatelná témata, jako je genderově senzitivní vyjadřování a genderová dimenze v obsahu výzkumu.

Po zhlédnutí každého videa následuje testovací část, která je součástí připojeného dotazníku. Školení testuje znalost před i po jeho dokončení. Zaměstnavatelé získají přehled, co všechno zaměstnanci o tématu vědí, jestli znají konkrétní opatření ve své instituci, metodiky a platná nařízení, jestli vědí, kdo odpovídá za řešení problému, nebo jaké jsou možnosti anonymního nahlášení problému atp.

Školicí videa zařazují instituce do svých interních plánů školení

Videa vznikala ve spolupráci všech tří institucí. Genderové informační centrum NORA je autorem obsahu videí a celé ideje školení. Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského a Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem jsou instituce, které do projektu vkládaly zkušenost přímo z pozice akademických pracovišť. Díky tomu se u nich videa testovala a následně upravila. Výsledná videa jsou k dispozici od března 2024 a dosud byla nabídnuta s doporučením desítkám dalších institucí v České republice, zejména univerzitám a výzkumným institucím, ale také dalším organizacím, které se zabývají genderovou tematikou. 

Těší nás pozitivní ohlasy z jiných institucí, které potvrzují, že školení v genderově podmíněném násilí v akademickém prostředí opravdu chybí a je o ně zájem. Věříme, že se nám podařilo velmi závažné téma zpracovat citlivou formou a že videa poslouží ke zvýšení povědomí v této problematice,“ uvedla Zuzana Musilová, řešitelka projektu v Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR.

Jsme rádi, že jsme mohli být součástí projektu, ve kterém jsme vytvořili praktické a hmatatelné výstupy. Vymyslet příběh, napsat scénář a vše sdělit ve tříminutovém videu je poměrně náročný proces, podobně jako přijetí genderové problematiky. Věříme, že výslednými videy přispějeme k zvýšení povědomí a možným změnám v rovných příležitostech a sociálním bezpečí,“ dodala Hana Galiová z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Kontakt:

Ing. Zuzana Musilová, Ph.D.
Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR
zuzana.musilova@jh-inst.cas.cz

MgA. Bc. Eva Lukešová
Genderové informační centrum NORA
eva.lukesova@gendernora.cz

Mgr. et Mgr. Hana Galiová
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
hana.galiova@ujep.cz

TZ ke stažení zde.

Aplikovaná fyzika

Vědecká pracoviště

Základní fyzikální zákony jsou v ústavech této sekce východiskem pro výzkum nových struktur a makroskopických vlastností pevných látek, tekutin a plazmatu. Studium mikrostruktury a mikroprocesů otvírá cestu k řešení problémů „materiálových věd“, jako jsou např. vlastnosti kompozitních materiálů a konstrukcí, poruchová mechanika a dynamika nebo biomechanika. Modelování prostorově vysoce strukturovaného turbulentního proudění rozličných tekutin, výzkum dynamiky kapalin a plynů biosféry či plazmových technologií jsou často výrazně aplikačně orientované. Studium vysokoteplotního plazmatu se soustřeďuje především na pulsní výkonové systémy a problémy udržení a ohřevu plazmatu v tokamaku. Bádání v oblasti aplikované fyziky má často interdisciplinární charakter a jeho výsledky také nacházejí použití v nejrůznějších oblastech vědy a techniky. Například umělá syntéza přirozené a dobře srozumitelné české řeči je důležitým úkolem v oboru zpracování číslicových signálů. Unikátní přístroje a měřící techniky byly vyvinuty pro spektroskopii a elektronovou mikroskopii živých objektů. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 920 zaměstnanci, z nichž je asi 580 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce