Zahlavi

Podpora nadaných žáků ve volebních programech stran a hnutí

23. 09. 2025

Na podporu informovanějších předvolebních debat vydává think–tank IDEA při CERGE–EI tematické přehledy toho, jak programy hlavních stran a hnutí reflektují důležité sociálně-ekonomické problémy, výzvy a odborná doporučení. Další z přehledů se týká systému identifikace a podpory nadaných žáků a navazuje na tematické studie IDEA a také na video-spot IDEA Talks. Postupně budou vydávány obdobné přehledy k dalším tématům.

 

Systémové výzvy a doporučení IDEA: Podpora talentovaných dětí je klíčová nejen pro rozvoj jejich individuálních schopností, ale i pro budoucí hospodářský růst. IDEA upozorňuje, že v českých školách chybí systémové řešení identifikace a podpory nadaných. Dnes se talent většinou odhaluje jen díky iniciativě rodičů a učitelů. Příliš často pak dochází k přehlížení nadaných z méně podnětného prostředí. Doporučujeme zavést plošný systém identifikace nadaných přímo ve školách, podpořit cílenou podporu dětí ze znevýhodněného prostředí a systematičtěji vzdělávat učitele i rodiče v práci s nadáním.

Z volebních programů: Téma podpory nadaných žáků se v předvolebních programech objevuje jen u části stran a hnutí, a většinou jen v podobě obecných příslibů. Programy ANO, SPD či Přísaha obecně deklarují zajištění podmínek pro rozvoj talentu. Koalice SPOLU mluví o „inkluzi s rozumem“, která by nebránila rozvoji nadaných. Motoristé sobě navrhují systém mikrocertifikátů, jehož využití pro práci s nadanými dětmi je však nejasné. Nejblíže doporučením IDEA je program STAN, který jediný zmiňuje nutnost včasné diagnostiky už v mateřských školách a zdůrazňuje vzdělávání učitelů.

Nedostatečná podpora talentovaných dětí ve společnosti se odráží v nedostatku konkrétních návrhů ve většině programů. Reforma víceletých gymnázií či změny pravidel inkluze, které některé programy zmiňují, samy o sobě neřeší nedostatky v identifikaci a podpoře nadaných žáků. Žádoucí je vytvoření efektivní strategie, která by dokázala rozpoznat a podpořit potenciál všech dětí bez ohledu na jejich zázemí.

Kontakt:

Alena Bičáková, alena.bicakova@cerge-ei.cz

TZ ke stažení zde.

Humanitní a filologické vědy

Vědecká pracoviště

Výzkumné projekty ústavů této sekce mají rovněž význam pro celonárodní kulturu a vzdělanost. V literární vědě je třeba nově zpracovat poválečné období české literatury, včetně literatury nezávislé. Naproti tomu klasická studia se soustřeďují na latinské písemnictví v našich zemích a na soupis našich literárních památek do r. 1800. Jazykověda se orientuje na výzkum národního jazyka a jeho historického vývoje v jeho spisovné i nespisovné podobě. Pozornost filozofie je upřena ke studiu filozofických směrů 20. století - k fenomenologii, filozofii existence, ale i k analytické filozofii a teorii vědy - stejně jako k odkazu myslitelů jako J. A. Komenský či J. Patočka. Literatura a jazyky slovanských zemí jsou předmětem naší slavistiky. Orientalistika, která má u nás dlouhou tradici, se věnuje studiu orientálních jazyků, dějinám a kultuře Předního východu, Indie, Číny a arabského světa. Etnografie a folkloristika se vedle tradičních témat hmotné a duchovní lidové kultury zabývá i aktuálními problémy etnických studií emigrace a reemigrace i adaptací jiných etnik v českém prostředí. Rovněž výzkum české hudební kultury je příspěvkem této sekce k poznání a ochraně našeho kulturního dědictví. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 360 zaměstnanci, z nichž je asi 250 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce