Zahlavi

Pedagogové si rozšiřují obzory, začala Škola českého jazyka a literatury

06. 10. 2025

Učitelé a učitelky z různých koutů republiky se po roce opět setkávají na kurzech Školy českého jazyka a literatury. Již 13. ročník oblíbené vzdělávací akce, kterou spolupořádají tři pracoviště Akademie věd ČR – Středisko společných činností, Ústav pro jazyk český a Ústav pro českou literaturu, se koná od 6. do 8. října 2025. Pedagogům letos nabízí například přednášky o jazykovém poradenství, návštěvu Knihovny Václava Havla či exkurzi Vyšehradu.

Školu českého jazyka a literatury pro pedagogy pořádá Akademie věd ČR již od roku 2012. Vzdělávací kurz je určen učitelkám a učitelům českého jazyka a literatury 2. stupně základních a středních škol, učilišť i gymnázií. Cílem je představit zajímavá témata a poslední trendy v českém jazyce a literatuře a nabídnout účastníkům inspiraci, nové poznatky a nápady, které mohou využít v praxi.

Organizátorům se pro tento rok podařilo navýšit kapacitu kurzu na 64 účastníků. „Během pár dní po jeho vypsání už byla kapacita naplněna. Stálý zájem pedagogů nás samozřejmě těší, ale zároveň i zavazuje k přemýšlení o dalších a nových tématech a tipech, které by se do výuky hodily,“ říká odborná garantka projektu Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český AV ČR.


Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český AV ČR zahájila Školu českého jazyka a literatury a přivítala více než šest desítek účastníků.

Letošní program se zaměřuje na současné jazykové poradenství a na vztah české a světové novodobé literatury. Vedle přednášek se uskuteční také beseda s irským básníkem, spisovatelem, překladatelem a vysokoškolským pedagogem Justinem Quinnem.

„Vyzdvihl bych zejména různorodost programu. Chybět nebudou literární procházky po Malé Straně a Vyšehradu a dopoledne věnované dílu Václava Havla,“ doplňuje druhý z odborných garantů Robert Kolár z Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Program vytvořili pracovníci Knihovny Václava Havla speciálně pro účastníky Školy českého jazyka a literatury.


Prvním z přednášejících byl Martin Beneš z Ústavu pro jazyk český AV ČR, který představil Internetovou jazykovou příručku.

Další informace o Škole českého jazyka a literatury pro pedagogy a podrobný program jsou k dispozici na webových stránkách Otevřené vědy.

Text: Markéta Wernerová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Licence Creative Commons Text a fotografie jsou uvolněny pod svobodnou licencí Creative Commons.

 

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Škola českého jazyka a literatury

Přečtěte si také

Humanitní a filologické vědy

Vědecká pracoviště

Výzkumné projekty ústavů této sekce mají rovněž význam pro celonárodní kulturu a vzdělanost. V literární vědě je třeba nově zpracovat poválečné období české literatury, včetně literatury nezávislé. Naproti tomu klasická studia se soustřeďují na latinské písemnictví v našich zemích a na soupis našich literárních památek do r. 1800. Jazykověda se orientuje na výzkum národního jazyka a jeho historického vývoje v jeho spisovné i nespisovné podobě. Pozornost filozofie je upřena ke studiu filozofických směrů 20. století - k fenomenologii, filozofii existence, ale i k analytické filozofii a teorii vědy - stejně jako k odkazu myslitelů jako J. A. Komenský či J. Patočka. Literatura a jazyky slovanských zemí jsou předmětem naší slavistiky. Orientalistika, která má u nás dlouhou tradici, se věnuje studiu orientálních jazyků, dějinám a kultuře Předního východu, Indie, Číny a arabského světa. Etnografie a folkloristika se vedle tradičních témat hmotné a duchovní lidové kultury zabývá i aktuálními problémy etnických studií emigrace a reemigrace i adaptací jiných etnik v českém prostředí. Rovněž výzkum české hudební kultury je příspěvkem této sekce k poznání a ochraně našeho kulturního dědictví. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 360 zaměstnanci, z nichž je asi 250 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce