Zahlavi

Odchody z učitelské profese v Evropě

28. 03. 2022

Z českého školství odcházejí kvalitní učitelé. Většina do jiných, vysoce kvalifikovaných profesí. Muži odcházejí častěji než ženy a 70% z celkového počtu odchodů se týká učitelů po první pracovní zkušenosti. Vyplývá to z nové studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR s názvem „Odchody z učitelské profese v Evropě.“

Země napříč Evropou, včetně České republiky, řeší nedostatek kvalitních učitelů na základních a středních školách a dlouhodobé velmi nízké zastoupení mužů v učitelské profesi. Průměrný podíl mužů učitelů na základních a středních školách v Evropě v roce 2018 činil 28 % (v ČR 23 %).

Feminizace základního školství
Feminizace základního školství: Podíl učitelek na prvním stupni základních škol a na druhém stupni základních a středních škol. Zdroj: Data OECD

Dle šetření PISA mezi samotnými řediteli (OECD, 2016) 28 % žáků navštěvuje školy, jejichž schopnost poskytovat kvalitní výuku je omezena nedostatkem kvalitního pedagogického personálu (v ČR je tento podíl pouze 13 %, což může reflektovat pouze odlišné standardy pro kvalitu učitelů v jednotlivých zemích). Jedním z možných příznaků, nebo dokonce příčin obou fenoménů je i fluktuace učitelů a jejich časté odchody do jiných profesí.

Analýza je založena na vzorku 4 600 respondentů mezinárodního výběrového šetření SHARE, kteří alespoň jednou během své pracovní kariéry zastávali učitelskou profesi. Většina z respondentů začala pracovat mezi lety 1950 a 1985. Země jsou rozděleny do 5 regionů Evropy.

Každý čtvrtý evropský učitel – tedy respondent, který alespoň jednou během své kariéry pracoval jako učitel – v nějakém bodě své kariéry učitelskou profesi opustil. Podíl odcházejících učitelů z profese se však mezi evropskými regiony velmi liší. Zatímco v jihoevropských zemích dosahuje jen 15 %, v severských zemích změnilo za svůj profesní život kariérní dráhu celých 37 % učitelů. V Česku odešlo z učitelské profese 31 % pracovníků.

Odchody z profesí v Evropě
Odchody z profesí v Evropě: Podíl odchodů učitelů, zdravotníků a sociálních pracovníků napříč evropskými regiony

Více informací a celá studie ke stažení zde.

Kontakt:
Filip Pertold
CERGE-EI, spolupautor studie
filip.pertold @cerge-ei.cz

Humanitní a filologické vědy

Vědecká pracoviště

Výzkumné projekty ústavů této sekce mají rovněž význam pro celonárodní kulturu a vzdělanost. V literární vědě je třeba nově zpracovat poválečné období české literatury, včetně literatury nezávislé. Naproti tomu klasická studia se soustřeďují na latinské písemnictví v našich zemích a na soupis našich literárních památek do r. 1800. Jazykověda se orientuje na výzkum národního jazyka a jeho historického vývoje v jeho spisovné i nespisovné podobě. Pozornost filozofie je upřena ke studiu filozofických směrů 20. století - k fenomenologii, filozofii existence, ale i k analytické filozofii a teorii vědy - stejně jako k odkazu myslitelů jako J. A. Komenský či J. Patočka. Literatura a jazyky slovanských zemí jsou předmětem naší slavistiky. Orientalistika, která má u nás dlouhou tradici, se věnuje studiu orientálních jazyků, dějinám a kultuře Předního východu, Indie, Číny a arabského světa. Etnografie a folkloristika se vedle tradičních témat hmotné a duchovní lidové kultury zabývá i aktuálními problémy etnických studií emigrace a reemigrace i adaptací jiných etnik v českém prostředí. Rovněž výzkum české hudební kultury je příspěvkem této sekce k poznání a ochraně našeho kulturního dědictví. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 360 zaměstnanci, z nichž je asi 250 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce