Áčko: o houbách, tělesných kuriozitách a umučení svaté Ludmily

15. 09. 2021

O houbaření lze s trochou nadsázky tvrdit, že je českým národním sportem. Ačkoli se plody lesa dají sbírat celoročně, během léta a brzkého podzimu hledání hub v mechu, trávě a mezi jehličím vrcholí. Houby jsou ale zajímavé nejen coby ingredience při vaření, vyznačují se unikátními vztahy s rostlinami a také skutečností, že dokážou absorbovat z půdy různé prvky, a to i nebezpečné kovy. Jak to dělají, jsme zjišťovali pro aktuální číslo časopisu A / Věda a výzkum.

A / Věda a výzkum 3/2021
3/2021 (verze k listování)
3/2021 (verze ke stažení)

Arzen, kadmium, stříbro nebo rtuť – jedovaté koncentrace kovů v houbách se stávají příčinou lehčích či těžších otrav. Příběhy z historie to dokládají. Vědci z Akademie věd ČR studují, jak houby vstřebávají v půdě obsažené molekuly kovů. Některé procesy zůstávají stále skryté, jisté však je, že důležitou roli hraje mycelium – spletitá síť houbových vláken. Stejná síť zprostředkovává i oboustranně výhodné partnerství hub s rostlinami, které před několika sty milionů let umožnilo vystoupit rostlinám z moře na souš. Čtěte na stranách 18 až 31.

Další výběr článků:

Jinakost ve světě normality – Tělesné odlišnosti přitahují pozornost. Nejen dnes, ale i v minulosti. „Na panovnických dvorech se objevovali ‚dvorní blázni‘, například liliputáni nebo mouřeníni. To je další forma vystavování jinakosti, která předchází tu moderní formu, tedy takzvané freak shows, kterým se v českých zemích říkalo anatomická muzea nebo přehlídky kuriozit,“ říká v rozhovoru Filip Herza z Etnologického ústavu AV ČR.

Zbourat nebo zachránit? – Naše země patřily mezi silně průmyslové již v dobách monarchie. Více než 150 let trvající industrializace u nás zanechala hmatatelné stopy. Podle odhadů se tu nachází přes 11 tisíc brownfieldů. Jsou tyto zanedbané chátrající ruiny příležitostí pro demoliční firmu, či pro investora? O tom, jak se v Česku nakládá s brownfieldy, jsme hovořili s Petrem Klusáčkem z Ústavu geoniky AV ČR.

Babička českého národa – Pro svou mučednickou smrt se stala významnou náboženskou a později i vlasteneckou ikonou, jednou ze světeckých postav „českého nebe“. Svatá Ludmila – babička svatého Václava i jeho bratra a vraha v jedné osobě, Boleslava – je symbolem dobroty, laskavosti a zbožnosti. Co ale víme o odvážné kněžně, od jejíž smrti letos uplynulo 1100 let? O své poznatky se s námi podělili vědci z pražského Archeologického ústavu AV ČR.

Pozor, vaše klíště je zavirované – Klíšťová encefalitida může být pro člověka fatální. Nemoci by mohlo nově zabránit odhalení nakaženého parazita v laboratoři a včasné podání protilátky, kterou vyvíjejí výzkumníci z Biologického centra AV ČR ve spolupráci s nobelistou Charlesem M. Ricem. Virolog Daniel Růžek nás provedl cestou nebezpečného patogenu z klíštěte do těla hostitele a vysvětlil, jak by lék proti chorobě v budoucnu mohl fungovat.

Pod sluncem je největší světlo – Před deseti lety jí takzvaní solární baroni pokazili pověst. Vědci ale fotovoltaiku i nadále považují za nadějný alternativní způsob, jak produkovat elektřinu. Místo na polích by tak modré panely s křemíkovými deskami mohly činit na střechách rodinných domů. Badatelé z Fyzikálního ústavu AV ČR také přispěli k tomu, že evropské firmy vyrábějící panely mohou konkurovat asijským.

Centrum pro výzkum fotografie – Péče o desítky tisíc cenných historických fotografií i záchrana a zpřístupnění díla Josefa Sudka patří k hlavním úkolům výzkumného centra založeného při Ústavu dějin umění AV ČR. Zajímavé je totiž nejen to, co je na fotografiích zachyceno, nepopiratelnou historickou a uměleckou hodnotu mají samy snímky coby médium.

Všechna dosavadní čísla časopisu A / Věda a výzkum jsou k dispozici zdarma a online na webu Akademie věd ČR.

Text: Jana Bečvářová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Licence Creative Commons Text a fotografie jsou uvolněny pod svobodnou licencí Creative Commons.

Chemické vědy

Chemický výzkum navazuje na tradici vytvořenou významnými českými chemiky jako Rudolfem Brdičkou, Jaroslavem Heyrovským, Františkem Šormem či Ottou Wichterlem. V teoretické i experimentální fyzikální chemii je výzkum orientován na vybrané úseky chemické fyziky, elektrochemie a katalýzy. Anorganický výzkum je zaměřen na přípravu a charakterizaci nových sloučenin a materiálů. Výzkum v oblasti organické chemie a biochemie se soustřeďuje zejména na medicínu a biologii s cílem vytvořit nová potenciální léčiva a dále do ekologie. V oblasti makromolekulární chemie jde o přípravu a charakterizaci nových polymerů a polymerních materiálů, které lze využít v technice, v biomedicíně a ve výrobních, zejména separačních, technologiích. Analytická chemie rozvíjí separační analytické techniky, zejména kapilární mikrometod, a dále se zaměřuje na metody spektrální. Chemicko-inženýrský výzkum je orientován na vícefázové systémy, homo- a heterogenní katalýzu, termodynamiku a moderní separační metody. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 1270 zaměstnanci, z nichž je asi 540 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.