
Svět potřebuje technologické inovace i znalosti humanitních a společenských věd
28. 05. 2025
Zatímco technologické inovace jsou snadno viditelné, přínos humanitních a společenských věd a umění často zůstává skrytý a nevyužívaný. Tyto obory přitom přinášejí odpovědi na současné výzvy – od etických aspektů umělé inteligence až třeba po řešení společenských krizí. Postupy, jak efektivně zhodnocovat výsledky, představil v Akademickém konferenčním centru AV ČR v Praze Christoph Köller, odborník na znalostní transfer a koncept „SHAPE. Social Sciences, Humanities and the Arts for People and the Economy“.
Návštěvu Christopha Köllera v Praze 7. května 2025 zorganizovaly TAH (Centrum pro inovace v technologiích, umění a humanitních vědách), CETE-P (Centrum pro environmentální a technologickou etiku) a CETAV (Centrum transferu Akademie věd ČR). Odborník na transfer představil v Praze základní principy, s nimiž pracuje a které jsou podle něj pro úspěch projektů zásadní.
Christoph Köller představil principy, které jsou podle něj pro úspěch projektů zásadní.
Co chceme změnit
Jedním z nich je správné nastavení toho, „co chceme změnit“, a dopadu aktivit. Dopad v SHAPE přitom podle Christopha Köllera nejde měřit pouze patenty nebo komerčním úspěchem, ale spíše tím, zda projekt přispěl k pozitivní změně, případně takový záměr měl.
„Vytvořte vlastní strategii dopadu s ukazateli, které odpovídají charakteru vaší instituce nebo projektu. K dopadu nepřistupujte jako k nástroji, jÍmž ospravedlňujete svou existenci, ale jako k instrumentu řízení,“ říká Christopher Köller. Jak ale dodává, univerzální recept neexistuje – každá instituce si musí určit, co pro ni takový dopad znamená a jak ho komunikovat navenek. „Navíc se musíte obrnit trpělivostí a vyčkat, než se dopad projeví, pokud se vůbec projeví.“
Christopher Köller soudí, že v humanitních vědách by se nemělo příliš „tlačit“ na komercializaci výzkumu. Vědci a vědkyně v těchto oborech mají totiž větší motivaci přispívat spíše ke vzdělávání a šíření znalostí a vědomostí než k ekonomickému růstu. Komercializace v SHAPE znamená více stát se nezávislými na dotacích, ne tvořit zisk.
Bez funkční infrastruktury a mezioborové spolupráce to nejde
Vytváření společenského dopadu vyžaduje funkční infrastrukturu, tedy odpovídající institucionální podporu, ale také propojení humanitních oborů s jinými disciplínami.
„Odlišná terminologie a nedostatek vzájemného uznání jsou problém. Každý obor mluví vlastním jazykem a často chybí respekt k tomu, co přináší pohled druhých,“ říká Christoph Köller v souvislosti s tím, co brání efektivní spolupráci mezi společenskovědními a technickými či přírodovědnými obory. Jeho rada je prostá: „Dejte tomu čas a vytvořte prostor pro dialog. Mezioborová spolupráce vyžaduje trpělivost a ochotu naslouchat různým pohledům na věc.“
Akci zahajoval místopředseda AV ČR Ondřej Beránek.
Zkušenosti a doporučení Christopha Köllera rezonují s úsilím Akademie věd ČR v transferu znalostí a technologií. Podle místopředsedy AV ČR Ondřeje Beránka, který akci zahajoval, přišla instituce s vlastní koncepcí zaměřenou na přenos znalostí se zvláštním důrazem na sociální a humanitní vědy: „Jejím cílem je systematicky uchopit a podpořit rozličné aktivity, které v různých oborech i napříč nimi přispívají k rozvoji společnosti,“ řekl a dodal, že na „míru šité“ podpůrné systémy, dlouhodobá institucionální podpora a využívání profesionálních zprostředkovatelů (jako jsou knowledge brokeři nebo poskytovatelé podpory) jsou jednou z priorit Akademie věd ČR.
V době, kdy globální výzvy vyžadují komplexní řešení, je poselství přednášky Christopha Köllera zřejmé: svět potřebuje technologické inovace i hluboké vhledy humanitních a společenských věd. Česko, které má tradici v obou oblastech, má předpoklady, aby přispělo k ucelenému přístupu k inovacím a jejich společenskému dopadu.
Text: Jan Mareš a Luděk Svoboda, SSČ AV ČR
Foto: Romana Kovacs pro CETE-P, CETAV a SSČ AV ČR
Text a fotografie jsou uvolněny pod svobodnou licencí Creative Commons.
Přečtěte si také
- Co přináší ocenění HR Award Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského?
- Euraxess pomáhá už 20 let zahraničním vědcům a vědkyním najít nový domov v Česku
- Pohyby země, vesmírné objevy i tiché hrozby: 10 let dokumentárního filmu AV ČR
- Nové Centrum elektronové mikroskopie v Brně otevírá dveře světové vědě
- Národní akademie věd USA přivítala mezi své členy Julia Lukeše
- Přišel čas, abychom znovu obratně surfovali na vlnách, říká Pavel Baran
- Bude nejkrásnější vědecký snímek váš? Zapojte se do soutěže Věda fotogenická
- Neviditelné životy: jak lze využít zkušenosti dělníků a sběračů odpadu?
- Už 100 let odkrývá Archeologický ústav dávnou historii Pražského hradu
- Ústav experimentální botaniky otevřel nový skleník. Může přilákat mladé vědce
Biologie a lékařské vědy
Vědecká pracoviště
- Biofyzikální ústav AV ČR
Biotechnologický ústav AV ČR
Fyziologický ústav AV ČR
Mikrobiologický ústav AV ČR
Ústav experimentální botaniky AV ČR
Ústav experimentální medicíny AV ČR
Ústav molekulární genetiky AV ČR
Ústav živočišné fyziologie a genetiky AV ČR
Cílem výzkumu je poznávání procesů v živých organismech, a to na úrovni molekul, buněk i organismů. Biofyzikální výzkum se zabývá studiem vztahu DNA – protein a vlivu faktorů životního prostředí na organismy. V oblasti molekulární genetiky a buněčné biologie jsou studovány zejména signální cesty pro spouštění reakcí a odezvy cílových genů na tyto signály; zvláštní pozornost je věnována studiu buněčných mechanismů imunitních odpovědí. Sledovány jsou rovněž genomy mikroorganismů a procesy směřující k moderním technologiím přípravy látek s definovanými biologickými účinky. V oblasti fyziologie a patofyziologie savců a člověka je výzkum zaměřen na kardiovaskulární fyziologii, neurovědy, fyziologii reprodukce a embryologii s cílem vytvořit teoretické základy preventivní medicíny. V oblasti experimentální botaniky se výzkum věnuje genetice, fyziologii a patofyziologii rostlin a moderní rostlinné biotechnologii. Sekce zahrnuje 8 vědeckých ústavů s přibližně 1930 zaměstnanci, z nichž je asi 690 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.