
Podpora nadaných žáků ve volebních programech stran a hnutí
23. 09. 2025
Na podporu informovanějších předvolebních debat vydává think–tank IDEA při CERGE–EI tematické přehledy toho, jak programy hlavních stran a hnutí reflektují důležité sociálně-ekonomické problémy, výzvy a odborná doporučení. Další z přehledů se týká systému identifikace a podpory nadaných žáků a navazuje na tematické studie IDEA a také na video-spot IDEA Talks. Postupně budou vydávány obdobné přehledy k dalším tématům.
Systémové výzvy a doporučení IDEA: Podpora talentovaných dětí je klíčová nejen pro rozvoj jejich individuálních schopností, ale i pro budoucí hospodářský růst. IDEA upozorňuje, že v českých školách chybí systémové řešení identifikace a podpory nadaných. Dnes se talent většinou odhaluje jen díky iniciativě rodičů a učitelů. Příliš často pak dochází k přehlížení nadaných z méně podnětného prostředí. Doporučujeme zavést plošný systém identifikace nadaných přímo ve školách, podpořit cílenou podporu dětí ze znevýhodněného prostředí a systematičtěji vzdělávat učitele i rodiče v práci s nadáním.
Z volebních programů: Téma podpory nadaných žáků se v předvolebních programech objevuje jen u části stran a hnutí, a většinou jen v podobě obecných příslibů. Programy ANO, SPD či Přísaha obecně deklarují zajištění podmínek pro rozvoj talentu. Koalice SPOLU mluví o „inkluzi s rozumem“, která by nebránila rozvoji nadaných. Motoristé sobě navrhují systém mikrocertifikátů, jehož využití pro práci s nadanými dětmi je však nejasné. Nejblíže doporučením IDEA je program STAN, který jediný zmiňuje nutnost včasné diagnostiky už v mateřských školách a zdůrazňuje vzdělávání učitelů.
Nedostatečná podpora talentovaných dětí ve společnosti se odráží v nedostatku konkrétních návrhů ve většině programů. Reforma víceletých gymnázií či změny pravidel inkluze, které některé programy zmiňují, samy o sobě neřeší nedostatky v identifikaci a podpoře nadaných žáků. Žádoucí je vytvoření efektivní strategie, která by dokázala rozpoznat a podpořit potenciál všech dětí bez ohledu na jejich zázemí.
Kontakt:
Alena Bičáková, alena.bicakova@cerge-ei.cz
Přečtěte si také
- Nově objevené houby hrají větší roli v přírodě, než se předpokládalo
- Věda ve službách veřejnosti. Dekádu výzkumů ukáže nová výstava
- Rodinná politika a porodnost ve volebních programech stran a hnutí
- Přístroj SELINA míří do laboratoře NASA
- Dostupné bydlení ve volebních programech stran a hnutí
- Emisní povolenky: návrh mechanismu bránícímu neúnosnému nárůstu cen
- Třináct vědců obdrží diplom prestižního titulu "doktor věd"
- Češi a Korejci hledají mikroorganismy, které zvýší produkci účinných látek z rostlin
- Noc vědců v ČB: alchymistické pokusy, zlato i vesmírná naleziště diamantů
- Matematika může pomoci s předvídáním sopečných erupcí
Biologicko-ekologické vědy
Vědecká pracoviště
- Biologické centrum AV ČR
Botanický ústav AV ČR
Ústav výzkumu globální změny AV ČR
Ústav biologie obratlovců AV ČR
Výzkum v této oblasti je zaměřen na studium vztahů jak mezi organismy a prostředím, tak i mezi jednotlivými organismy; výsledky jsou využitelné v péči o životní prostředí. Studium zahrnuje terestrické, půdní a vodní ekosystémy a systémy parazit-hostitel. Výzkum je prováděn většinou na území ČR a přispívá tak k jejímu bio-ekologickému mapování. Dlouhodobá pozorování ve vybraných lokalitách se soustřeďují na typické ekosystémy studované z hlediska geobotaniky, hydrobiologie, entomologie, půdní biologie, chemie a mikrobiologie a na problematiku eutrofizace vybraných přehrad a jezer. V oblasti botaniky je studována taxonomie vyšších a nižších rostlin, zvláště řas, s využitím v oblasti ochrany přírody. Studium molekulární a buněčné biologie, genetiky, fyziologie a patogenů rostlin a hmyzu je předpokladem pro rozvoj rostlinných biotechnologií v zemědělství a využití hmyzu jako modelu pro obecně biologický výzkum. Botanický ústav též pečuje o Průhonický park, který je významnou součástí českého přírodního a kulturního dědictví. Sekce zahrnuje 4 vědecké ústavy s přibližně 1030 zaměstnanci, z nichž je asi 380 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.