Zahlavi

Zpráva EASAC: Meat Alternatives

27. 11. 2025

Mezinárodní organizace EASAC vydala novou zprávu o alternativách masa, která shrnuje aktuální vědecké poznatky o rostlinných, hmyzích, fermentačních i kultivovaných proteinech. Zpráva upozorňuje, že EU připravuje Proteinovou strategii, ale současné politiky zaostávají za technologickým vývojem.

Autoři vyzývají EU k rychlému jednání, aby podpořila inovace, zajistila potravinovou bezpečnost a splnila klimatické i biodiverzitní cíle. Budoucí generace budou pravděpodobně jíst méně masa, což může být nezbytné i prospěšné. Zpráva nabízí doporučení, jak spotřebu masa snižovat a usnadnit lidem zdravější a udržitelnější volby.

Na uvedené zprávě, která je dostupná zde, se podílel jako peer revievew prof. Václav Hořejší z Ústavu molekulární genetiky AV ČR.

Foto: Pixabay

Aplikovaná fyzika

Vědecká pracoviště

Základní fyzikální zákony jsou v ústavech této sekce východiskem pro výzkum nových struktur a makroskopických vlastností pevných látek, tekutin a plazmatu. Studium mikrostruktury a mikroprocesů otvírá cestu k řešení problémů „materiálových věd“, jako jsou např. vlastnosti kompozitních materiálů a konstrukcí, poruchová mechanika a dynamika nebo biomechanika. Modelování prostorově vysoce strukturovaného turbulentního proudění rozličných tekutin, výzkum dynamiky kapalin a plynů biosféry či plazmových technologií jsou často výrazně aplikačně orientované. Studium vysokoteplotního plazmatu se soustřeďuje především na pulsní výkonové systémy a problémy udržení a ohřevu plazmatu v tokamaku. Bádání v oblasti aplikované fyziky má často interdisciplinární charakter a jeho výsledky také nacházejí použití v nejrůznějších oblastech vědy a techniky. Například umělá syntéza přirozené a dobře srozumitelné české řeči je důležitým úkolem v oboru zpracování číslicových signálů. Unikátní přístroje a měřící techniky byly vyvinuty pro spektroskopii a elektronovou mikroskopii živých objektů. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 920 zaměstnanci, z nichž je asi 580 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce