
Škola v přírodě pro učitele
19. 09. 2017
V polovině srpna se v Českém ráji uskutečnil zážitkový Letní vědecký kemp pro učitele základních a středních škol. Akce, která se letos uskutečnila již po čtvrté, je součástí projektu Otevřená věda Akademie věd ČR.
Odborný program si pro účastníky kurzu připravili lektoři z Biologického centra AV ČR, z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, z Ústavu experimentální botaniky AV ČR, Matematicko-fyzikální fakulty UK a Přírodovědecké fakulty UK.
Učitelé si vyzkoušeli řadu praktických cvičení a experimentů, které mohou vyzkoušet se svými studenty a žáky v rámci výuky. Při zařazování workshopů do programu organizátoři rovněž dbali na to, aby použitý materiál a pomůcky byly pro školy finančně dostupné.
„Letos jsme kemp rozdělili do tří po sobě jdoucích bloků. První blok byl určen pedagogům s aprobací matematika – fyzika, druhý pedagogům chemie – biologie a třetí blok byl poprvé určen pedagogům prvního stupně základních škol“, shrnuje členění akce hlavní organizátorka Monika Petržílková.
Fyzikáři si vyzkoušeli, jak je možné výuku matematiky a fyziky vzájemně propojit tím, že „fyzika vstoupí do matematiky“, zkusili si, jak využít USB teploměr a mikroskop ve výuce fyziky, dozvěděli se, co mají společného matematika a animovaný seriál Simpsonovi a naučili se nové experimenty, které rozvíjí nejenom fyzikální uvažování dětí, ale i jejich samostatnost a kreativitu. Biologové si zkusili izolovat parazitickou hlístici nebo pitvu housenky, strávili den v přírodní rezervaci velkých kopytníků v bývalém vojenském areálu Milovice ve středních Čechách, kde měli možnost mj. vidět a dozvědět se vše o zubrech a praturech. Středoškolskou výuku zakončil blok, který byl určen I. stupni ZŠ.
„Několik let pořádám kurzy pouze pro středoškolské kantory, proto jsem byla hodně zvědavá, jakou odezvu budou mít i u učitelek, které pracují s malými dětmi, u nichž pochopení exaktních věd hravou formou vyžaduje nemalé úsilí a píli právě u jejich kantorek. Jejich nadšení a neutuchající radost z celodenního vytváření různých „hraček“ však předčily mé očekávání. Paní učitelky si zkusily vyrobit fyzikální hračky, které umožňují dětem proniknout do fyzikálních zákonitostí a poznat, že fyzikální zákonitosti využívá v běžném životě opravdu každý, ať si to uvědomuje nebo ne. Zkusily si zajímavé pokusy z botaniky a chemie, přičemž všechny aktivity byly uzpůsobeny dané věkové skupině.“, dodala Petržílková.
Akademie věd ČR se v rámci projektu Otevřená věda věnuje vzdělávání pedagogů přírodovědných a humanitních oborů. Profesní rozvoj pedagogů je totiž významnou aktivitou, která vede ke zvýšení zájmu a motivaci žáků a studentů k vědecké práci. Školy a jejich učitelé tak hrají důležitou roli při uvádění žáka do oblasti vědy.
Cílem vzdělávání učitelů je dosáhnout posunu ve způsobu výuky daných předmětů tak, aby učivo bylo podáno atraktivněji a jejich odborná materie srozumitelněji interpretována s důrazem na experiment a praktické využití. Učitelé mají možnost obohatit svou výuku o nejnovější trendy ve vědě a zatraktivnit výuku o poutavé a nevšední informace ze zákulisí vědy a práce předních českých vědců.
Připravil: Divize vnějších vztahů – Odbor projektů, grantů a medializace
Foto: Divize vnějších vztahů – Odbor projektů, grantů a medializace
Přečtěte si také
- Příslib nové vědecké generace. O studentské stáže v AV ČR je rekordní zájem
- Startuje další série NEZkreslené vědy. Přiblíží fyziku, vesmír i historii
- Áčko: O obrazech, technologiích a násilí během koronaviru
- Česká věda má nadějné pokračovatele. Představila je studentská konference
- Začíná Noc vědců. Ústředním tématem je robot a jeho vztah k člověku
- Porotu soutěže Věda fotogenická 2020 okouzlil pohled predátora
- Ohlédnutí za dvacátým ročníkem festivalu Týden vědy a techniky
- Středoškoláci se mohou stát vědcem na zkoušku. Umožní to stáž AV ČR
- Začíná jubilejní Týden vědy a techniky AV ČR. Letos poprvé online
- Akademie věd ČR má nové specialisty pro transfer technologií