
Podpora nadaných žáků ve volebních programech stran a hnutí
23. 09. 2025
Na podporu informovanějších předvolebních debat vydává think–tank IDEA při CERGE–EI tematické přehledy toho, jak programy hlavních stran a hnutí reflektují důležité sociálně-ekonomické problémy, výzvy a odborná doporučení. Další z přehledů se týká systému identifikace a podpory nadaných žáků a navazuje na tematické studie IDEA a také na video-spot IDEA Talks. Postupně budou vydávány obdobné přehledy k dalším tématům.
Systémové výzvy a doporučení IDEA: Podpora talentovaných dětí je klíčová nejen pro rozvoj jejich individuálních schopností, ale i pro budoucí hospodářský růst. IDEA upozorňuje, že v českých školách chybí systémové řešení identifikace a podpory nadaných. Dnes se talent většinou odhaluje jen díky iniciativě rodičů a učitelů. Příliš často pak dochází k přehlížení nadaných z méně podnětného prostředí. Doporučujeme zavést plošný systém identifikace nadaných přímo ve školách, podpořit cílenou podporu dětí ze znevýhodněného prostředí a systematičtěji vzdělávat učitele i rodiče v práci s nadáním.
Z volebních programů: Téma podpory nadaných žáků se v předvolebních programech objevuje jen u části stran a hnutí, a většinou jen v podobě obecných příslibů. Programy ANO, SPD či Přísaha obecně deklarují zajištění podmínek pro rozvoj talentu. Koalice SPOLU mluví o „inkluzi s rozumem“, která by nebránila rozvoji nadaných. Motoristé sobě navrhují systém mikrocertifikátů, jehož využití pro práci s nadanými dětmi je však nejasné. Nejblíže doporučením IDEA je program STAN, který jediný zmiňuje nutnost včasné diagnostiky už v mateřských školách a zdůrazňuje vzdělávání učitelů.
Nedostatečná podpora talentovaných dětí ve společnosti se odráží v nedostatku konkrétních návrhů ve většině programů. Reforma víceletých gymnázií či změny pravidel inkluze, které některé programy zmiňují, samy o sobě neřeší nedostatky v identifikaci a podpoře nadaných žáků. Žádoucí je vytvoření efektivní strategie, která by dokázala rozpoznat a podpořit potenciál všech dětí bez ohledu na jejich zázemí.
Kontakt:
Alena Bičáková, alena.bicakova@cerge-ei.cz
Přečtěte si také
- Výstava Příběh kapky putuje po Ústeckém kraji
- Játra při regeneraci přetvářejí toxický amoniak na látku podporující růst
- Vzdělanější než dědeček? Mezigenerační přenos vzdělání v Evropě
- Vědci pozorovali, jak bakterie rodu bordetella napadají buňky hostitele
- Otevřená věda: středoškolákům se otevírají dveře do Akademie věd ČR
- Z učebnic rovnou do terénu: nová soutěž v Opavě láká mladé archeology
- Písňovna.cz: Internetový portál oživuje dědictví českých lidových písní
- Do Akademie věd putují dva nejprestižnější granty
- Akademie věd ocení čtyři významné osobnosti české vědy čestnými medailemi
- Důležitý krok na cestě k plně ovládaným molekulárním strojům
Biologie a lékařské vědy
Vědecká pracoviště
- Biofyzikální ústav AV ČR
Biotechnologický ústav AV ČR
Fyziologický ústav AV ČR
Mikrobiologický ústav AV ČR
Ústav experimentální botaniky AV ČR
Ústav experimentální medicíny AV ČR
Ústav molekulární genetiky AV ČR
Ústav živočišné fyziologie a genetiky AV ČR
Cílem výzkumu je poznávání procesů v živých organismech, a to na úrovni molekul, buněk i organismů. Biofyzikální výzkum se zabývá studiem vztahu DNA – protein a vlivu faktorů životního prostředí na organismy. V oblasti molekulární genetiky a buněčné biologie jsou studovány zejména signální cesty pro spouštění reakcí a odezvy cílových genů na tyto signály; zvláštní pozornost je věnována studiu buněčných mechanismů imunitních odpovědí. Sledovány jsou rovněž genomy mikroorganismů a procesy směřující k moderním technologiím přípravy látek s definovanými biologickými účinky. V oblasti fyziologie a patofyziologie savců a člověka je výzkum zaměřen na kardiovaskulární fyziologii, neurovědy, fyziologii reprodukce a embryologii s cílem vytvořit teoretické základy preventivní medicíny. V oblasti experimentální botaniky se výzkum věnuje genetice, fyziologii a patofyziologii rostlin a moderní rostlinné biotechnologii. Sekce zahrnuje 8 vědeckých ústavů s přibližně 1930 zaměstnanci, z nichž je asi 690 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.