Zahlavi

Když všechny cesty vedly do Paříže. Osudy středoevropských umělců ve Francii

29. 06. 2018

Paříž byla v 19. a na začátku 20. století skutečnou Mekkou umělců. Jako magnet přitahovala malíře, sochaře a architekty z českých zemí, polského i maďarského kulturního prostředí i z dalších oblastí střední a východní Evropy. Někteří prorazili a stali se slavnými, jiní neuspěli, živořili v bídě a páchali sebevraždy. Nejen o jejich osudech se hovořilo na dvoudenním mezinárodním semináři v Praze.

Akci uspořádal Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách CEFRES spolu s Ústavem pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Národní galerií v Praze a Ústavem dějin umění AV ČR.

Úvodní přednášku pronesl historik umění Marek Zgórniak z Jagellonské univerzity v Krakově, který se věnoval mimo jiné polskému malíři Janu Matejkovi (1838–1893). Tvůrce monumentálních obrazů s historickou tematikou a bitevních scén je dodnes považován za jednoho z nejslavnějších polských malířů, kterému se podařilo uspět za hranicemi. Už za svého života zaujal světovou uměleckou veřejnost při výstavách na pařížských Salonech.

V následujících příspěvcích se představili badatelé z univerzit, galerií a muzeí z Paříže, Budapešti, Berlína, Drážďan nebo z chorvatského Záhřebu. „Réka Krasznai z Maďarské národní galerie se pokusila pomocí schématu sítě kontaktů, propojujících jednotlivé umělce s kritiky nebo vlivnými lidmi z institucí ukázat, jak se tehdy umělci prosazovali. Zda díky nějakému přímluvci, a pokud ano, kdo jím byl, zda kritik, politik nebo jiný umělec,“ říká jedna z organizátorek semináře Taťána Petrasová z Ústavu dějin umění AV ČR.

180627_umeni
Réka Krasznai z Maďarské národní galerie ukazuje podrobné schéma vztahů malíře Károlyho Herbsthoffera z Bratislavy (1821–1876) s francouzskými kritiky, mecenáši a kupci umění

Síla kritiky a správných kontaktů

Jedním z nejvýznamnějších kritiků, o jehož přízeň se ucházeli mnozí středoevropští malíři, byl Théophile Gautier (1811–1872). Básník a spisovatel, který se živil především jako žurnalista, měl široké kontakty, přátelil se například s Viktorem Hugem nebo Charlesem Baudelairem, který mu věnoval svou sbírku básní Květy zla (Les Fleurs du mal, 1857).

Pro maďarského nebo českého malíře, třeba i skvělého a talentovaného, ale v Paříži neznámého, bylo důležité, co o něm Gautier napíše v tisku. Badatelka Réka Krasznai ve svém příspěvku citovala z dobových dopisů, které umělci adresovali Gautierovi a v němž jej dokonce někteří úpěnlivě prosili o přízeň, protože dobré kontakty v neznámé zemi pro ně byly leckdy skutečně otázkou přežití.

Spolupráce doktorandů

Dvoudenní workshop nazvaný „Když všechny cesty vedly do Paříže. Umělecká výměna mezi Francií a střední Evropou v 19. století“ se konal ve dnech 26. a 27. června 2018. Byl určen především doktorandům, postdoktorandům a dalším badatelům v oblasti dějin umění, otevřený byl ale i všem zájemcům o umění, kulturu a frankofonní prostředí.

180627_umeni_Petrasova
Jedna z organizátorek a moderátorek workshopu Taťána Petrasová z Ústavu dějin umění AV ČR

Součástí programu byla i komentovaná prohlídka stálé expozice ve Veletržním paláci Národní galerie a závěrečná přednáška renomovaného sociologa a hudebního historika Michela Wernera ve Francouzském institutu v Praze.

Spolupráce mezi francouzským CEFRES, Karlovou univerzitou a Akademií věd ČR je podle Taťány Petrasové velmi přínosná díky programům pro české a francouzské doktorandy, programu pro postdoktorandy ze zemí Visagrádu a Francie a programu TANDEM pro badatele AV ČR a CNRS.

CEFRES pravidelně vypisuje výzvy a finančně s úspěchem podporuje také popularizaci vědy, jak ukázal první ročník Noci filozofie v roce 2016. Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách CEFRES sídlí od prosince 2015 v jedné z budov Akademie věd, v ulici Na Florenci 3.

 

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Předsedkyně Eva Zažímalová navštívila Ústav dějin umění

Konfiskované osudy: konference Ústavu dějin umění AV ČR

Historici umění z Univerzity Palackého rozšiřují spolupráci s vědci Akademie věd České republiky

O Ústavu dějin umění AV ČR jsme psali také v aktuálním čísle časopisu A / Věda a výzkum, konkrétně v článku o nově vydané obsáhlé knize Dějiny umění v českých zemích 800–2000.

Připravila: Leona Matušková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR ve spolupráci s Taťánou Petrasovou z Ústavu dějin umění AV ČR
Foto: Pavlína Jáchimová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Úvodní foto: Národní galerie, Wikimedia Commons, volné dílo (obraz Place de la Concorde v Paříži, autorem je český malíř Viktor Barvitius (1834–1902))

Přečtěte si také

Historické vědy

Vědecká pracoviště

Úkolem ústavů této sekce je výzkum českých dějin v mezinárodním kontextu. Dva archeologické ústavy (v Praze a v Brně) se věnují pravěkým a středověkým dějinám Čech, resp. regionu středního Podunají od paleolitu po období Velké Moravy. Kromě tradičních metod a záchranného terénního výzkumu se rozvíjí i prostorová archeologie. Historický výzkum, který je rovněž zastoupen dvěma ústavy, se zabývá vybranými kapitolami českých dějin od raného středověku. Souhrnným rozsáhlým projektem je zde příprava Biografického slovníku českých zemí. Pro novější období a zejména pro zmapování klíčových událostí v letech 1938-45, 1948 či 1968 je důležité kritické publikování dříve nepřístupných pramenů. Do této sekce se soustřeďuje i studium dějin vědy, vědeckých institucí i významných osobností vědy. Uměnovědné bádání se soustřeďuje na dokončení mnohasvazkových Dějin českého výtvarného umění a na Topografii uměleckohistorických památek. Posláním Masarykova ústavu a Archivu AV ČR je vedle výzkumu a ochrany pramenné základny k dějinám vědy a kultury v českých zemích obecně i specifický výzkum spisů prvního prezidenta naší republiky a jejich kritické vydávání. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 410 zaměstnanci, z nichž je asi 240 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce