Zahlavi

PODCAST LIVE: Zvedá se vítr. Jak bouří příroda a jak my?

01. 07. 2025

Blesky, chaos, očista nebo povstání… Co vše se nám vybaví, když se řekne bouře? Jak se projevuje v atmosféře Země nebo na Slunci? A jak (se) bouříme my lidé? Do diskuzního tornáda přijali pozvání horský meteorolog Róbert Kvak z Ústavu fyziky atmosféry AV ČR, astrofyzik Miroslav Bárta z Astronomického ústavu AV ČR a historik Mikuláš Pešta z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR. Poslechněte si záznam rozhovoru, který proběhl v červnu 2025 na Veletrhu vědy

 

Nahráno živě na Veletrhu vědy 2025 // Moderace: Jitka Kostelníková a Justin Svoboda // Edit záznamu: Jitka Kostelníková // Záznam a zvuková postprodukce: Jan Mesany // Epizoda vznikla s podporou Strategie AV21.

Text: Jitka Kostelníková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Jaroslav Tománek, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Přečtěte si také

Vědy o Zemi

Vědecká pracoviště

Výzkum ve vědách o Zemi je soustředěn na dvě hlavní oblasti: globálně kontinentální fyzikální a geologické problémy složení, struktury a vývoje zemského tělesa, včetně jeho plynného obalu, a lokálně regionální vlastnosti vnitřní struktury území České republiky, jež představuje unikátní geologickou formaci v Evropě. Historie českých a moravských geologických jednotek, oscilace klimatu a environmentální proměny v nedávné geologické minulosti jsou předmětem rostoucího zájmu, stejně tak jako paleomagnetismus, paleontologie a procesy v horninovém prostředí vyvolané lidskou činností. Studují se příčiny indukovaných seismických vln, je mapována kontaminace půdy a sedimentů, jsou vyhledávány a vyšetřovány lokality vhodné jako případná úložiště radioaktivních odpadů. Přechodové a horní vrstvy atmosféry jakož i bližší okolí Země jsou zkoumány především z globálního hlediska fyziky jejího plynného obalu, zatímco klimatické předpovědi a studium dlouhodobých změn atmosférické cirkulace jsou omezeny převážně na oblast střední Evropy. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 480 zaměstnanci, z nichž je asi 320 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce