
Nadační fond jaroslava heyrovského ocení 16 nadaných studentek a studentů
10. 12. 2025
Na každoročním slavnostním předání Cen Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského (NFJH) vybraným středoškolským studentkám a studentům z celé České republiky, načasovaném k výročí narození J. Heyrovského (20. prosince 1890), se v Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze 8 sejdou mladí talentovaní navržení na ocenění, jejich pedagožky a pedagogové, rodinní příslušníci a další hosté. Ceny letos převezme 11 vítězů předmětových olympiád a tvůrčích soutěží a 6 ocenění převezmou autoři vybraných prací Středoškolské odborné činnosti (SOČ), které vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Jeden student a jeho konzultant přebírají ocenění za dvě olympiády – fyzikální a astronomickou.
Ceremoniál se uskuteční ve středu 10. prosince 2025 od 13:00 hodin v sále Rudolfa Brdičky Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze 8. Jeho společnými organizátory tradičně jsou instituce, jež nesou ve svém názvu jméno Jaroslava Heyrovského: Nadační fond Jaroslava Heyrovského a Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AVČR, v.v.i.. Hlavním donátorem NFJH je dlouhodobě Nadační fond IOCB Tech, díky jehož podpoře laureáti získávají finanční odměnu, se kterou přebírají i diplom, pamětní medaili Jaroslava Heyrovského, knihy z Nakladatelství Academia, kterými pravidelně přispívá Knihovna AV ČR, a roční předplatné časopisu Vesmír, jež všem oceněným, tj. i učitelům a konzultantům, věnuje redakce časopisu Vesmír. Vedle mladých vědců a vědkyň budou opět oceněni i jejich učitelky, učitelé a konzultující, kteří je v jejich vědeckém snažení vedli, podporují a věnují se jim (17 osob). Autoři 6 prací SOČ v krátkých prezentacích představí své oceněné SOČ práce. Ceremoniálu se také účastní představitelé Českého svazu vědeckotechnických společností (ČSVTS), který na něm dodatečně oceňuje učitele/ky a konzultující úspěšných studentů ze SOČ (5 vybraných oborů).
Jak je patrné z připojených medailonků oceněných laureátek a laureátů, oceněnými jsou všestranně založené talenty. Někteří již reprezentovali ČR úspěšně i na mezinárodních soutěžích nebo jsou držiteli i jiných ocenění.
Mezi oceněnými pedagogy jsou i několikanásobní držitelé této Ceny NF JH, a tak je patrné, že se úspěšné výchově talentů věnují dlouhodobě. Jeden z oceněných pedagogů dokonce sám jako středoškolák přebíral Cenu NF JH v roce 2023 za vítězství v matematické olympiádě (kategorie A).
Ceny NFJH za rok 2025 převezmou
· za vítězství v předmětových olympiádách:
Jakub Trčka – Matematická olympiáda – kategorie A
Svatava Šimečková – Matematická olympiáda – kategorie P (programování)
Martin Kudrna- – dvě ocenění: Fyzikální olympiáda a Astronomická olympiáda
Ondřej Michal – Chemická olympiáda – kategorie A
Tomáš Mach – Chemická olympiáda – kategorie E
Jan Beránek – Biologická olympiáda
Filip Vaverka – Zeměpisná olympiáda
Martin Černý – Geologická olympiáda
Marek Sabela – Dějepisná olympiáda
Pavla Šimová – Olympiáda v českém jazyce
- za úspěšné práce v celostátní přehlídce soutěže Středoškolská odborná činnost (SOČ):
Jan Herzig – v oboru 02 –Fyzika, 1. místo
Adam Horák – v oboru 03 – Chemie, 1. místo
Václav Verner – v oboru 03 – Chemie, 2. místo
Michal Ševčík – v oboru 03 – Chemie, 4. místo
Jan Švec – v oboru 06 – Zdravotnictví, 5. místo
Markéta Zmátlová– v oboru 07- Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství, 1. místo
Podporou českých talentovaných studentů a studentek se Nadační fond Jaroslava Heyrovského snaží naplňovat vědecký i lidský odkaz profesora Jaroslava Heyrovského, prvního československého nositele Nobelovy ceny. Slavnostní předávání Cen NF JH je tak každoročně načasováno k výročí jeho narození (*20.12.1890).
Osobnost Jaroslava Heyrovského, zvláště potom mladé generaci, představuje od roku 2009 ojedinělá putovní výstava Heyrovského ústavu s názvem Příběh kapky (http://www.heyrovsky.cz), která má za sebou již 37 instalací, umístěných převážně ve školách středních, univerzitách či školách základních.
Předmětové olympiády:
Matematická olympiáda – kategorie A
|
Jméno |
Jakub Trčka |
|
Škola |
Gymnázium Jana Keplera, Praha 6, Parléřova 2 |
|
Učitel |
Michal Janík, |
Jakub Trčka v současnosti studuje třetí ročník Gymnázia Jana Keplera v Praze 6. Matematické soutěže začal řešil v prvním ročníku, a to v kategorii A. V této kategorii také minulý školní rok obsadil první místo v celostátním kole a krátce nato reprezentoval ČR v Mezinárodní matematické olympiádě v Austrálii.
Matematická olympiáda – kategorie P (programování)
|
Jméno |
Svatava Šimečková |
|
Škola |
Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše, p.o. |
|
Učitel |
RNDr. David Klaška |
Svatava Šimečková je studentkou Gymnázia Brno, třída Kapitána Jaroše. Programovací olympiádu řešila poprvé před třemi lety, kdy postoupila na Evropskou dívčí olympiádu v informatice a získala stříbrnou medaili. Letos na stejné olympiádě vyhrála zlato a také reprezentovala Českou republiku na Mezinárodní olympiádě v informatice v Bolívii, kde obdržela čestné uznání. Kromě programování se věnuje i matematice, letos se zúčastnila Středoevropské matematické olympiády, odkud si přivezla bronzovou medaili.
Ve volném čase organizuje matematický korespondenční seminář KoMáR pro žáky základních škol, ráda si čte a horolezí.
Fyzikální olympiáda a
Astronomická olympiáda
|
Jméno |
Martin Kudrna |
|
Škola |
Gymnázium Jana Keplera, Praha 6, Parléřova 2 |
|
Učitel |
RNDr. Martin Kapoun, |
Martin Kudrna je absolventem Gymnázia Jana Keplera v Praze a v současnosti je již studentem Computer Science na University of Cambridge. Akademických soutěží se účastnil už od prvního stupně základní školy. Astronomické olympiády se poprvé zúčastnil v prvním ročníku nižšího gymnázia, v celostátních kolech se pravidelně umisťoval na medailových pozicích a dvakrát zvítězil. V posledních třech letech byl vždy součástí české reprezentace na Mezinárodní olympiádě z astronomie a astrofyziky, kde postupoval od bronzové přes stříbrnou po zlatou.
Martin se v posledních dvou letech účastnil i Fyzikální olympiády, a to v kategorii A. Z třetího a v následujícím roce prvního místa celostátním kole se v obou letech kvalifikoval na účast v české reprezentaci na Mezinárodní fyzikální olympiádě. Po loňském bronzu letos přivezl stříbro.
Chemická olympiáda – kategorie A
|
Jméno |
Ondřej Michal |
|
Škola |
Gymnázium, Praha 2, Botičská 1 |
|
Učitelka |
Mgr. Vlasta Čepelová
|
Ondřej Michal je absolventem čtyřletého pražského Gymnázia Botičská a současným studentem prvního ročníku oboru Chemie na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Svou vědeckou stáž absolvuje na Ústavu organické chemie a biochemie. Chemických olympiád se účastní od prvního ročníku gymnázia. Do kategorie A se poprvé přihlásil ve třetím ročníku, kdy zvítězil v národním kole. Tento rok se umístil v národním kole druhý a byl jedním ze čtyř reprezentantů ČR na Mezinárodní chemické olympiádě v Dubaji, odkud přivezl stříbrnou medaili. Ve svém volném čase se věnuje plavání a chovu zvířat.
Chemická olympiáda – kategorie E
|
Jméno |
Tomáš Mach |
|
Škola |
Masarykova střední škola chemická, Praha 1, Křemencova 12 |
|
Učitelka |
Ing. Zita Valentová
|
Tomáš Mach je studentem čtvrtého ročníku Masarykovy střední školy chemické v Praze a zároveň je druhým středoškolákem, který v rámci univerzity třetího věku plní předměty oboru Chemie na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze.
Chemických olympiád se účastní od deváté třídy. Kategorie E se poprvé účastnil ve třetím ročníku, kdy se zároveň umístil na absolutním druhém místě.
Ve svém volném čase se věnuje čtení a psaní knih, či popularizaci vědy.
Biologická olympiáda
|
Jméno |
Jan Beránek |
|
Škola |
Gymnázium a SOŠ pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, p.o. |
|
Učitel |
Mgr. Přemysl Bobek, Ph.D., Botanický ústav AV ČR |
Jan Beránek je studentem Gymnázia a Střední odborné školy pedagogické Jeronýmova v Liberci. Biologické olympiády se účastní od prvního ročníku nižšího gymnázia. Do nejvyšší kategorie soutěže se přihlásil minulý rok a zvítězil v ústředním kole. Reprezentoval Českou republiku na Mezinárodní biologické olympiádě na Filipínách, odkud přivezl stříbrnou medaili. Byl také členem týmu, který soutěžil na Evropské olympiádě experimentálních věd EOES v Chorvatsku, tým se umístil na stříbrné pozici.
Nejvíce se zajímá o botaniku, které se věnuje i ve své práci v rámci Středoškolské odborné činnosti.
Geografická olympiáda
|
Jméno |
Filip Vaverka |
|
Škola |
Gymnázium, obchodní akademie a jazyková škola s právem jazykové zkoušky Svitavy |
|
Učitelka |
Mgr. Hana Brýdlová
|
Filip Vaverka je úspěšným absolventem Gymnázia ve Svitavách. Po celou dobu studia se aktivně zapojoval do předmětových soutěží (např. ekonomické či dějepisné olympiády). Jeho největším studijním úspěchem bylo ale vítězství v celostátním kole geografické olympiády, čímž si zajistil účast na Mezinárodní geografické olympiádě v thajském Bangkoku.
S vizí uplatnit se v budoucnu v justici se Filip rozhodl studovat v Brně na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Ve svém volném čase sleduje geopolitickou situaci ve světě nebo provádí návštěvníky na hradě Svojanov. Má také rád přírodu a sportuje, nejraději hraje florbal.
Geologická olympiáda
|
Jméno |
Martin Černý |
|
Škola |
Gymnázium, Teplice, Čs. dobrovolců 11, p.o. |
|
Učitelka |
Mgr. Marcela Vlačihová
|
Martin Černý se jako vítěz 9. ročníku geologické olympiády vydal ve čtyřčlenném týmu reprezentovat Českou republiku na 18. ročník Mezinárodní olympiády věd o Zemi (IESO, který se konal v čínském Jiningu. Náš tým vybojoval dohromady osm medailí: jednu zlatou, šest stříbrných a jednu bronzovou. V náročné konkurenci více než sta mladých vědců z celého světa tak uspěli a přivezli domů jeden z nejlepších výsledků v historii české účasti na této prestižní soutěži.
Dějepisná olympiáda
|
Jméno |
Marek Sabela |
|
Škola |
Polské gymnázium Juliusza Slowackiego, Český Těšín |
|
Učitel |
Mgr. Michal Szczotka
|
Marek Sabela je studentem třetího ročníku čtyřletého Polského gymnázia v Českém Těšíně. Dějepisné olympiády se účastní už od osmé třídy základní školy. V tomto roce se stal vítězem celostátního kola v II. kategorii, kde mimo jiné obhajoval svou práci o pastorovi Wilhelmovi Raschkem. Zúčastnil se také krajských kol biologické olympiády a soutěže Eurorebus. Každoročně se podílí na projektu Noc kostelů, kde provází návštěvníky po kostele Na Nivách v Českém Těšíně.
Ve svém volném čase se zajímá o aktuální dění ve světě, čte knihy a časopisy, pracuje na zahradě nebo podniká výlety do hor.
Olympiáda v českém jazyce
|
Jméno |
Pavla Šimová |
|
Škola |
Gymnázium, Šumperk, |
|
Učitelka |
Mgr. Eva Palková
|
Pavla Šimová vystudovala Gymnáziu v Šumperku, kde se v rámci studia pravidelně účastnila různých soutěží, od matematického klokana přes geografickou olympiádu po jazykové soutěže. „Kam odjede, kam vstoupí, čeho se zúčastní… to naplňuje caesarovské veni, vidi, vici“, komentují její úspěchy na webu školy. V roce 2025 se tedy stala vítězkou Olympiády v českém jazyce nebo také medailistkou v zemském kole soutěže „Certamen Latinum“.
Středoškolská odborná činnost
Obor 02 – Fyzika (1. místo)
|
Jméno |
Jan Herzig |
|
Škola |
Gymnázium J. Š. Baara, Domažlice, Pivovarská 323 |
|
Název práce |
Analýza vývoje exoplanet pomocí Rossiterova-McLaughlinova jevu |
|
Konzultant |
Jiří Žák, Ph.D., Astronomický ústav AV ČR |
Jan Herzig je studentem Gymnázia J. Š. Baara v Domažlicích. O vesmír se zajímá od začátku svého studia na osmiletém gymnáziu, zahájeném před šesti lety. Zúčastnil se mnoha oborových olympiád, nejúspěšněji té Astronomické. Od loňského roku se věnuje výzkumu exoplanet ve spolupráci s Astronomickým ústavem AV ČR. Na toto téma vypracoval Středoškolskou odbornou činnost, se kterou zvítězil v oboru fyzika a bude s ní reprezentovat Česko na soutěži Taiwan International Science and Engineering Fair.
Mimo to se věnuje popularizaci vědy, je spoluzakladatelem organizace Zvaž vědu!, která již dva roky přibližuje přírodní a technické vědy stovkám studentů z celého Česka.
Obor 03 – Chemie (1. místo)
|
Jméno |
Adam Horák |
|
Škola |
Gymnázium Hranice, Zborovská 293, p.o. |
|
Název práce |
Syntéza sekundárních metabolitů rostlin s dihydropyranovým kruhem – aplikace při syntéze (+)-obolactonu |
|
Konzultant |
Doc. RNDr. Jiří Pospíšil, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci |
Adam Horák je absolventem Gymnázia Hranice a současným studentem prvního ročníku oboru Chemie na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Během studia na gymnáziu se nadchl pro organickou syntézu, a tak pravidelně navštěvoval laboratoře na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde se věnoval přípravě vybrané přírodní látky.
Chemických olympiád se účastní už od konce studia na základní škole. V letošním školním roce se stal jedním ze čtyř reprezentantů České republiky na Mezinárodní chemické olympiádě v Dubaji, kde získal bronzovou medaili.
Ve svém volném čase hraje tenis a věnuje se fotografování.
Obor 03 – Chemie (2. místo)
|
Jméno |
Václav Verner |
|
Škola |
PORG Libeň, Praha 8 |
|
Název práce |
Modifikace syntézy peptidů na pevné fázi pro tvorbu makrocyklických inhibitorů May1 |
|
Konzultant |
Prof. RNDr. Jan Konvalinka, Ph.D. |
Václav Verner je absolventem pražského PORGu Libeň a současným studentem druhého ročníku oboru Chemie na VŠCHT v Praze. S Chemickou olympiádou začal v sekundě osmiletého gymnázia a letos se nejvyšší kategorie A účastnil již popáté, přičemž se stal jejím absolutním vítězem. V letech 2022, 2024 a 2025 se také dostal mezi reprezentanty na Mezinárodní chemické olympiádě, kdy třikrát přivezl zlatou medaili. Letos v Dubaji dosáhl na absolutní druhé místo, což se dosud nikomu z Čechů nepodařilo. S výše oceněnou SOČ prací byl nominován k účasti na mezinárodní konferenci mladých vědců Evropské Unie (EUCYS). Pokud zrovna „nedělá“ chemii, tak se věnuje robotice nebo cestuje.
Obor 03 –Chemie (4. místo)
|
Jméno |
Michal Ševčík |
|
Škola |
Gymnázium, Karviná, p.o. |
|
Název práce |
Studie elektrochemického chování fungicidu folpetu a vývoj volta-metrické metody pro jeho stanovení |
|
Konzultantka |
Ing. Lenka Janíková, Ph.D., FCHT Univerzity Pardubice |
Michal Ševčík je student oktávy Gymnázia Karviná. Od primy se věnuje vědě, nejdříve v programu GLOBE, posléze jako stážista na Ostravské univerzitě, v ÚFCH J. Heyrovského AV ČR a v současné době na Univerzitě Pardubice. Jeho odborným zájmem je elektrochemie a analytická chemie se zaměřením na látky znečišťující životní prostředí. Mezi jeho pedagogické aktivity patří spoluautorství Badatelského zápisníku z přírodopisu, knihy Smysluplné hodnocení ve škole či semináře pro pedagogy v oblasti formativního hodnocení. Na jaře 2025 se stal studentským ombudsmanem České středoškolské unie.
Ve volném čase pracuje jako dobrovolník v domově se zvláštním režimem a v sociálních službách pro rodiny s dětmi.
Obor 06 – Zdravotnictví (5. místo)
|
Jméno |
Jan Švec |
|
Škola |
Gymnázium Brno, |
|
Název práce |
Faradayův Skalpel: Precizní ablace nervové tkáně pomocí elektrochemické redukce kyslíku |
|
Konzultant |
Prof. Eric Daniel Głowacki, Ph.D., CEITEC VUT Brno |
Jan Švec je absolventem Gymnázia na třídě Kapitána Jaroše v Brně a současným studentem prvního ročníku bakalářského programu Biomedicínská technika a bioinformatika na Vysokém učení technickém v Brně. Věda a výzkum ho fascinovaly již od útlého věku a účastnil se řady olympiád v oborech matematiky, fyziky a chemie. Ve druhém ročníku střední školy se připojil k výzkumné skupině Bioelektronické materiály a systémy na ústavu CEITEC VUT, kde dostal možnost všechny tyto obory propojit v rámci výzkumné práce, kterou v roce 2025 prezentoval na celostátním finále SOČ. Nyní se plně soustředí na přípravu své první vědecké publikace.
Ve volném čase se věnuje hře na kytaru a společenskému tanci
Obor 07 – Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství (1. místo)
|
Jméno |
Markéta Zmátlová |
|
Škola |
Gymnázium Třebíč |
|
Název práce |
Využití produktů pyrolýzy biomasy jako stimulantů růstu rostlin |
|
Konzultanti |
Doc. RNDr. Vít Gloser, Ph. D., PřF MU Brno |
Markéta Zmátlová je studentkou maturitního ročníku osmiletého Gymnázia Třebíč. Během svého studia dosahuje vynikajících výsledků a aktivně se zapojuje do různých soutěží, například Matematické a Chemické olympiády či Chemiklání. Do Středoškolské odborné činnosti se zapojila poprvé v minulém školním roce a se svou prací postoupila do celostátního kola, kde zvítězila. Ve volném čase se věnuje horolezectví, fotografování a hře na housle.
Nadační fond Jaroslava Heyrovského
Nadace Jaroslava Heyrovského byla založena dne 10.9.1993. V roce 1998 byla podle nového zákona transformována na Nadační fond Jaroslava Heyrovského Zřizovateli nadace i nadačního fondu byli Mgr. Jitka Černá, roz. Heyrovská, Michael Heyrovský, Ph.D., Mgr. Jitka Macháčková a Mgr. Petr Pajkrt.
Hlavní náplní činnosti je účinně napomáhat vyhledávání nadaných středoškolských studentů, podporovat jejich další odborný i osobní růst a vytváření tvůrčího klimatu, v němž se mohou rozvíjet předpoklady talentovaných dětí. Účel nadačního fondu je naplňován především těmito aktivitami: udělováním Cen Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského; navazováním a zprostředkováním kontaktů mezi jednotlivci, kolektivy i institucemi, zabývajícími se vědeckou a technickou tvořivostí (školy, ústavy Akademie věd ČR, vysoké školy atp.); navazováním mezinárodní spolupráce s obdobnými institucemi v zahraničí; spoluprací na vysílání českých úspěšných řešitelů na zahraniční soutěže a soustředění; propagací odkazu prvního československého nositele Nobelovy ceny - profesora Jaroslava Heyrovského. Více informací na adrese http://www.njh.cz.
Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v.v.i.
Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, veřejná výzkumná instituce, rozvíjí vědecký odkaz nositele Nobelovy ceny, profesora Jaroslava Heyrovského v oborech spojených s fyzikální chemií. Excelentnímu základnímu i aplikovanému výzkumu se u nás věnuje přes dvě stě vědkyň a vědců, od nadějných mladých badatelů, po světově uznávané špičkové odborníky. Teoreticky poznané a experimentálně získané znalosti fyzikálněchemických dějů probíhajících v molekulách a atomech mají význam pro průmyslovou katalýzu, výrobu a uchovávání energie, zdravotnictví i životní prostředí. Významně se též ve spolupráci s vysokými školami podílí na výuce a vzdělávání vysokoškolských studujících a doktorandek a doktorandů a popularizaci vědy a výzkumu mezi mladými (studující SŠ a ZŠ) a zájemci o VaV ze široké veřejnosti (http://www.jh-inst.cas.cz).
Kontakt:
Květa Stejskalová
ÚFCH J. Heyrovského AV ČR
kvetoslava.stejskalova@jh-inst.cas.cz
+420 604 896 480
Přečtěte si také
- Vědecká studie ukazuje, jak se buňky brání poškození DNA alkoholem
- Vědci z Akademie věd pomohou zpřístupnit klíčové dokumenty OSN o uprchlické politice v postkomunistické Evropě
- Rostlinné buňky dokážou růst i bez přísunu klíčového hormonu
- Pražské oázy biodiverzity: vědci v Česku objevili dosud neznámé lišejníky
- Nový pohled na klimatickou krizi. Do Akademie věd míří ERC Consolidator grant
- Veřejné prostředky investované do vědy systematicky vracíme, zaznělo na sněmu
- Kočka divoká je zpět: v Lužických horách letos úspěšně vyvedla mláďata
- Konference PLATOSpec uzavřela první rok provozu spektrografu
- Když se smlouvy mohou měnit: dopady flexibilnějších pravidel na veřejné zakázky
- Mechorost jako predátor. Výstava ukazuje krásy vědy i humor
Biologicko-ekologické vědy
Vědecká pracoviště
- Biologické centrum AV ČR
Botanický ústav AV ČR
Ústav výzkumu globální změny AV ČR
Ústav biologie obratlovců AV ČR
Výzkum v této oblasti je zaměřen na studium vztahů jak mezi organismy a prostředím, tak i mezi jednotlivými organismy; výsledky jsou využitelné v péči o životní prostředí. Studium zahrnuje terestrické, půdní a vodní ekosystémy a systémy parazit-hostitel. Výzkum je prováděn většinou na území ČR a přispívá tak k jejímu bio-ekologickému mapování. Dlouhodobá pozorování ve vybraných lokalitách se soustřeďují na typické ekosystémy studované z hlediska geobotaniky, hydrobiologie, entomologie, půdní biologie, chemie a mikrobiologie a na problematiku eutrofizace vybraných přehrad a jezer. V oblasti botaniky je studována taxonomie vyšších a nižších rostlin, zvláště řas, s využitím v oblasti ochrany přírody. Studium molekulární a buněčné biologie, genetiky, fyziologie a patogenů rostlin a hmyzu je předpokladem pro rozvoj rostlinných biotechnologií v zemědělství a využití hmyzu jako modelu pro obecně biologický výzkum. Botanický ústav též pečuje o Průhonický park, který je významnou součástí českého přírodního a kulturního dědictví. Sekce zahrnuje 4 vědecké ústavy s přibližně 1030 zaměstnanci, z nichž je asi 380 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.