
Výběrová řízení
Orientální ústav AV ČR, v. v. i. vyhlašuje v souladu se zákonem č. 283/1992 Sb. o Akademii věd České republiky, ve znění zákona č. 420/2005 Sb. a Stanov AV ČR výběrové řízení na pozici Specialist(k)a pro otevřenou vědu.
Orientální ústav AV ČR, v. v. i. (OÚ) vyhlašuje výběrové řízení na pozici Specialist(k)a pro otevřenou vědu.
Výše úvazku: 1,0
Místo pracoviště: Pod Vodárenskou věží 271/2, 182 00 Praha 8
Pracovně-právní vztah: pracovní poměr na plný úvazek
Pozice je dlouhodobá. První smlouva je na dobu určitou jeden rok s možností prodloužení.
Knihovna Orientálního ústavu Akademie věd České republiky (OÚ AVČR) je živým centrem pro studenty, pedagogy a vědecké a výzkumné pracovníky, kteří se zabývají bohatou kulturou a historií Asie a Blízkého východu. Knihovna, která obsahuje více než 250 000 svazků jedinečných materiálů ve více než 140 jazycích, nabízí jedinečné prostředí pro výzkum, objevy a spolupráci a slouží vědcům i veřejnosti.
Specialist(k)a pro otevřenou vědu podléhá vedoucí knihovny OÚ AVČR a úzce spolupracuje s manažerem grantových projektů a ředitelkou ústavu. Tato role je zodpovědná za strategický rozvoj a implementaci postupů otevřené vědy v ústavu. Poskytuje výzkumným pracovníkům poradenství v oblasti publikování s otevřeným přístupem, sdílení dat a licencování a řídí projekty související s otevřenou vědou. Tato pozice hraje ústřední roli při dohledu nad úložištěm ASEP, zajišťuje precizní správu metadat, podporu výzkumných pracovníků a včasné podávání zpráv o výsledcích výzkumu.
Pracovní náplň:
-
realizace strategie OÚ AVČR pro otevřenou vědu v souladu s národními a mezinárodními rámci;
-
konzultace pro výzkumné pracovníky v oblasti principů otevřené vědy, publikování v režimu otevřeného přístupu a odpovědných postupů pro sdílení dat;
-
vedení projektů souvisejících s otevřenou vědou, zajištění včasného plnění a souladu s požadavky poskytovatelů finančních prostředků (např. Horizon Europe, GAČR, SAV21).
-
podpora při výběru a využívání vhodných licenčních smluv (např. Creative Commons), které umožňují legální a etické šíření výsledků výzkumu;
-
poradenství v oblasti strategií vlastnických práv, mandátů zakladatelů a vydavatelů a interních politik v oblasti autorských práv;
-
koordinace s vydavateli a CzechElib ohledně institucionálních předplatných, jednání o APC (Article Processing Charge) a licenčních podmínkách;
-
aktualizace a správa interní dokumentace týkající se licencí, standardů repozitářů a postupů otevřeného přístupu;
-
sledování vývoje v oblasti otevřené vědy a otevřeného přístupu a jejich převádění do ústavních postupů a doporučení;
-
organizace seminářů, konzultací a školení za účelem budování gramotnosti v oblasti otevřené vědy;
-
správa úložiště ASEP pro OÚ AVČR;
-
kontrola a zpracování metadat zadaných výzkumníky OÚ AVČR s cílem zajistit jejich úplnost, přesnost a soulad s požadavky ASEP;
-
export a analýza záznamů v souladu s ústavními termíny a obdobími pro vykazování; zajištění včasného a správného předkládání výsledků výzkumu do ASEP v koordinaci s výzkumníky;
-
hlavní kontaktní osoba pro všechny otázky související s ASEP v rámci ústavu; poskytování znalostí, technické podpory a dokumentace týkající se používání a procesů ASEP výzkumníkům OÚ AVČR;
-
předkládání doporučení vedoucí knihovny a ředitelce ústavu k interním směrnicím a pracovním postupům s cílem zlepšit efektivitu a zapojení uživatelů do systému ASEP;
-
podílení se na přípravě stěhování knihovny OÚ AVČR do centra Prahy v r. 2027;
-
další úkoly podle aktuální potřeby k naplnění poslání knihovny a ústavu.
Co nabízíme?
-
různorodou a naplňující práci v akademickém prostředí;
-
další vzdělávání formou školení pro osobní i profesionální rozvoj;
-
příspěvek na stravování, 5 týdnů dovolené, možnost využít zaměstnanecké školky a škálu dalších benefitů AV ČR;
-
možnost flexibilní pracovní doby a po dohodě den práce z domova týdně dle možností knihovny;
-
hrubá mzda 38.000 - 42.000 Kč / měsíc pro plný úvazek dle kvalifikace a praxe
-
práce na hlavní pracovní poměr.
Co potřebujete mít vy:
-
vysokoškolské magisterské vzdělání v oboru knihovnictví a informační vědy, digitálních humanitních vědách, řízení výzkumu nebo příbuzných oborech;
-
zkušenost s řízením repozitářů, zpracováním metadat a bibliografickými standardy;
-
znalost ASEP nebo podobných národních/institucionálních systémů pro podávání zpráv o výzkumu je výhodou;
-
znalost politik otevřené vědy, otevřených licencí (např. Creative Commons) a pracovních postupů v oblasti vědeckého publikování;
-
vynikající organizační, analytické a komunikační dovednosti;
-
výborné komunikační schopnosti v češtině i angličtině pro efektivní práci v mezinárodním akademickém prostředí (komunikace na pracovišti a s vědeckými pracovníky probíhá běžně v angličtině);
-
proaktivní a kooperativní přístup k práci s výzkumníky a administrativními týmy;
-
pozitivní přístup k digitálním nástrojům a ochota učit se nové systémy a postupy; velmi dobrá počítačová gramotnost (Office 365, internet);
-
znalost některého asijského jazyka výhodou;
-
schopnost samostatné i týmové práce.
Nástup: ihned nebo dle dohody
Nabídky se životopisem a motivačním dopisem zasílejte e-mailem na adresu: kudlikova@orient.cas.cz do 31. 8. 2025.
Vybraní uchazeči a uchazečky budou pozváni na osobní pohovor.
Uzávěrka přihlášek: 31. 08. 2025
Dovolujeme si Vás informovat, že zasláním odpovědi na inzerát poskytujete příslušnému správci své osobní údaje, a to za účelem realizace výběrového řízení a uzavření pracovní smlouvy nebo dohody (DPP, DPČ) ohledně Vámi vybrané pozice. Toto zpracování Vašich osobních údajů bude prováděno na právním základě splnění smlouvy dle 6 odst. 1 písm. b) obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Vaše osobní údaje budou zpracovávány pouze v nezbytném rozsahu a pouze po dobu trvání výběrového řízení na danou pozici. Zpracování Vašich osobních údajů bude dostatečně zabezpečeno, Vaše osobní údaje nebudou bez Vašeho souhlasu předávány třetím osobám. V souladu s příslušnými právními předpisy Vás informujeme, že máte právo (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, (iv) na omezení zpracování osobních údajů ve zvláštních případech, (v) na přenositelnost údajů, (vi) vznést námitku proti zpracování a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.