Zahlavi

Výběrová řízení

08. 08. 2025
Orientální ústav AV ČR, v. v. i. vyhlašuje v souladu se zákonem č. 283/1992 Sb. o Akademii věd České republiky, ve znění zákona č. 420/2005 Sb. a Stanov AV ČR výběrové řízení na pozici Odborný knihovník/knihovnice pro informační služby a akvizice.

Orientální ústav AV ČR, v. v. i. (OÚ) vyhlašuje výběrové řízení na pozici Odborný knihovník/knihovnice pro informační služby a akvizice

Výše úvazku: 1,0 

Místo pracoviště: Pod Vodárenskou věží 271/2, 182 00 Praha 8 

 

Pracovně-právní vztah: pracovní poměr na plný úvazek 
Pozice je dlouhodobá. První smlouva je na dobu určitou jeden rok s možností prodloužení. 

 
Knihovna Orientálního ústavu Akademie věd České republiky (OÚ AVČR) je živým centrem pro studenty, pedagogy a vědecké a výzkumné pracovníky, kteří se zabývají bohatou kulturou a historií Asie a Blízkého východu. Knihovna, která obsahuje více než 250 000 svazků jedinečných materiálů ve více než 140 jazycích, nabízí jedinečné prostředí pro výzkum, objevy a spolupráci a slouží vědcům i veřejnosti. 

 

Odborný knihovník/knihovnice pro informační služby a akvizice v knihovně OÚ AVČR hraje klíčovou roli jak v podpoře uživatelů knihovny, tak v řízení akvizic nových materiálů. Tato pozice, podřízená vedoucí knihovny, věnuje tři dny v týdnu poskytování odborné pomoci v oblasti výpůjček, meziknihovních výpůjček, referenčních služeb a dalších aktivit v oblasti podpory uživatelů a další dva dny v týdnu se zaměřuje na výběr, objednávání a nákup knihovních zdrojů. 

 

Pracovní náplň:  

  • poskytování odborné pomoci v referenčním centru podle stanoveného harmonogramu, pomoc uživatelům s výzkumnými dotazy a jejich podpora v efektivním využívání knihovních zdrojů; 

  • provádění referenčních rozhovorů s cílem porozumět výzkumným potřebám uživatelů a doporučit jim vhodné zdroje; 

  • podpora uživatelů v orientaci v katalogu knihovny, specializovaných databázích a dalších digitálních zdrojích, poskytování konzultací, specializované vyhledávání a školení podle potřeby; 

  • podílení se na propagaci, rozvoji a optimálním fungování široké škály služeb podpory uživatelům, včetně asistenčních, referenčních a specializovaných služeb, a to jak na místě, tak online; 

  • pomoc žadatelům o meziknihovní výpůjčky a jejich koordinování s partnerskými institucemi, aby bylo zajištěno včasné doručení materiálů; 

  • vedení a analyzování statistiky uživatelů týkající se knihovních služeb, oběhu a akvizic pro potřeby plánování a zlepšování služeb; 

  • spolupráce s ostatními knihovníky a dalšími pracovníky ústavu na zlepšování služeb pro uživatele, vedení přesných záznamů o akvizicích a výpůjčkách; 

  • výběr, objednávky, zpracování a katalogizace nových materiálů tak, aby akvizice účinně podporovaly výzkumné potřeby uživatelů; 

  • podílení se na přípravě stěhování knihovny OÚ AVČR do centra Prahy v r. 2027; 

  • další úkoly podle aktuální potřeby k naplnění poslání knihovny a ústavu. 

 

Co nabízíme? 

  • různorodou a naplňující práci v akademickém prostředí; 

  • další vzdělávání formou školení pro osobní i profesionální rozvoj; 

  • příspěvek na stravování, 5 týdnů dovolené, možnost využít zaměstnanecké školky a škálu dalších benefitů AV ČR;  

  • možnost flexibilní pracovní doby a po dohodě den práce z domova týdně dle možností knihovny;  

  • hrubá mzda 30.000 - 35.000 Kč / měsíc pro plný úvazek dle kvalifikace a praxe 

  • práce na hlavní pracovní poměr. 

 

Co potřebujete mít vy: 

  • vzdělání v oboru knihovnictví a informační vědy nebo v příbuzném oboru (uchazeči s vysokoškolským vzděláním v jiných oborech mohou být zváženi, pokud mají rozsáhlé zkušenosti s prací v knihovně, zejména v oblasti uživatelské podpory a akvizic, včetně výpůjček, meziknihovních výpůjček a referenčních služeb); 

  • praktické zkušenosti s akvizicemi, katalogizací a manipulací se speciálními sbírkami jsou velmi žádoucí; 

  • znalost platných standardů a práce s knihovním katalogem (zejména Aleph), databází a online informačních zdrojů; 

  • velmi dobrá počítačová gramotnost (Office 365, internet), praktická uživatelská znalost nástrojů umělé inteligence;  

  • výborné komunikační schopnosti v češtině i angličtině pro efektivní práci v mezinárodním akademickém prostředí (komunikace na pracovišti a s vědeckými pracovníky probíhá běžně v angličtině)

  • znalost některého asijského jazyka výhodou; 

  • proklientský přístup, schopnost podporovat rozmanité potřeby uživatelů a iniciativně hledat řešení a vylepšovat procesy poskytování služeb;  

  • schopnost samostatného osvojování nových dovedností v digitálním prostředí

  • schopnost samostatné i týmové práce; 

  • ochota se dále vzdělávat a profesně rozvíjet. 
     

 

Nástup: ihned nebo dle dohody 

 

Nabídky se životopisem a motivačním dopisem zasílejte e-mailem na adresu: kudlikova@orient.cas.cz do 31. 8. 2025. 

Vybraní uchazeči a uchazečky budou pozváni na osobní pohovor. 


Uzávěrka přihlášek: 31. 08. 2025

Dovolujeme si Vás informovat, že zasláním odpovědi na inzerát poskytujete příslušnému správci své osobní údaje, a to za účelem realizace výběrového řízení a uzavření pracovní smlouvy nebo dohody (DPP, DPČ) ohledně Vámi vybrané pozice. Toto zpracování Vašich osobních údajů bude prováděno na právním základě splnění smlouvy dle 6 odst. 1 písm. b) obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Vaše osobní údaje budou zpracovávány pouze v nezbytném rozsahu a pouze po dobu trvání výběrového řízení na danou pozici. Zpracování Vašich osobních údajů bude dostatečně zabezpečeno, Vaše osobní údaje nebudou bez Vašeho souhlasu předávány třetím osobám. V souladu s příslušnými právními předpisy Vás informujeme, že máte právo (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, (iv) na omezení zpracování osobních údajů ve zvláštních případech, (v) na přenositelnost údajů, (vi) vznést námitku proti zpracování a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.