Zahlavi

Činnost ochránkyně práv (ombudsmanky) Akademie věd ČR

Akademie věd České republiky zřídila pozici ochránkyně práv (dále ombudsmanky), jejímž cílem je chránit všechny osoby působící v rámci společenství AV ČR před nežádoucím chováním a přispívat k vytváření bezpečného, spravedlivého a respektujícího pracovního prostředí. Ombudsmanka vychází při své činnosti ze Směrnice Akademické rady AV ČR č. 2 ze dne 4. února 2025, o ochránci práv AV ČR, a z Kodexu chování AV ČR, který definuje standardy etického a profesionálního jednání.

1. Poslání ombudsmanky AV ČR

Ombudsmanka chrání pracovníky a pracovnice AV ČR, studující i externí spolupracující osoby bez ohledu na jejich pracovní vztah či postavení před nežádoucím chováním. Jejím cílem je posilovat kulturu vzájemného respektu a odpovědnosti, aby Akademie věd ČR mohla co nejlépe naplňovat své poslání.

2. Činnost a působnost ombudsmanky

Ombudsmanka AV ČR řeší konkrétní situace týkající se nežádoucího chování a zároveň se aktivně podílí na vytváření preventivních opatření. Výstupy činnosti ombudsmanky mají doporučující charakter.

Ombudsmanka zejména:

  • Šíří povědomí o bezpečném pracovním prostředí a způsobech předcházení nežádoucímu chování, mimo jiné prostřednictvím vzdělávání.
  • Poskytuje pomoc a poradenství osobám, které se na ni obrátí. V případě potřeby je nasměruje na jiné příslušné orgány či instituce.
  • Prověřuje podněty od osob působících na AV ČR a na pracovištích, a to i z vlastní iniciativy, pokud má důvodné podezření na nežádoucí chování.
  • Může vyžadovat informace od orgánů a zaměstnanců AV ČR nebo pracovišť AV ČR, které jsou nezbytné pro prověřování podnětu.
  • Navrhuje opatření pro řešení konkrétních podnětů.
  • Navrhuje dlouhodobá systémová opatření s preventivním účinkem.

Čím se ombudsmanka nezabývá:

  • Podněty z oblasti pracovního práva.
  • Podněty týkající se porušení vnitřních předpisů a procesů AV ČR nebo pracovišť AV ČR, pokud nespadají pod definici nežádoucího chování dle Kodexu chování AV ČR.
  • Podněty týkající se porušení etiky vědecko-výzkumné činnosti. Takové podněty řeší Komise pro etiku vědecké práce AV ČR.
  • Oznámeními protiprávního jednání podle zákona o ochraně oznamovatelů (tzv. whistleblowing), ledaže si to příslušná osoba vyžádá a oznamovatel s tím souhlasí.
  • Opakujícími se podněty, které již byly jednou odloženy a nepřinášejí nové informace, které by mohly změnit závěry šetření.
  • Záležitostmi, které jsou předmětem policejního vyšetřování nebo soudního řízení.

Ombudsmanka nezasahuje do činnosti a rozhodování orgánů AV ČR a orgánů pracovišť AV ČR, nerozhoduje o právech a povinnostech osob a nejedná jako správní orgán.

3. Principy činnosti ombudsmanky

  • Nestrannost a nezávislost: Ombudsmanka postupuje nestranně a nezávisle a nepřijímá při své činnosti pokyny od žádných osob nebo orgánů. Je přímo podřízena předsedovi AV ČR, což zajišťuje její nezávislost na ostatních zaměstnancích a organizačních složkách AV ČR.
  • Mlčenlivost: Informace od podavatelů či podavatelek podnětů považuje ombudsmanka za citlivé údaje podléhající zvláštní ochraně. Bez jejich souhlasu je nesděluje dalším osobám, výjimkou jsou případy nutné k šetření podnětu, splnění zákonných povinností nebo ochraně práv jiných (např. oznamovací povinnost u trestných činů).
  • Empatický a participativní přístup: Ombudsmanka dbá na zachování důstojnosti všech, bere vážně jejich zkušenosti a zapojuje je do hledání řešení.
  • Zajištění bezpečí: Osoby, které se na ombudsmanku obrátí, nesmí být z tohoto důvodu nijak postihovány nebo znevýhodňovány.
  • Transparentnost: Při řešení podnětů ombudsmanka jedná podle zákona a vnitřních pravidel, podavatele/podavatelku podnětu průběžně seznamuje se svým postupem a přiměřeně informuje o své činnosti.
  • Prevence: Ombudsmanka připravuje opatření a vzdělávací aktivity, které pomáhají předcházet nežádoucímu chování a podporují bezpečné prostředí na AV ČR.
  • Subsidiarita: Na pracovištích AV, kde jsou již zřízeny ombudsosoby či jejich ekvivalenty, ombudsmanka AV zasahuje jen tehdy, když místní řešení není vhodné, či je požádána o podporu místní ombudsosobou nebo vedením ústavu.

4. Nežádoucí chování, které ombudsmanka řeší

Ombudsmanka se zabývá širokou škálou nežádoucího chování, jak je definováno zejména v Kodexu chování AV ČR. Patří sem především:

  • Nerespektující chování: Chování, které druhou osobu ponižuje, zesměšňuje nebo přehlíží její důstojnost a hodnotu.
  • Diskriminace: Nerovné zacházení na základě pohlaví, genderové identity, rasy, národnosti, věku, zdravotní způsobilosti, rodinného stavu, náboženství, politického smýšlení, sociálního původu nebo příslušnosti k menšině.
  • Násilí, obtěžování a šikana: Zahrnuje např. pronásledování, fyzické, psychické, ekonomické či kybernetické násilí, ponižování, zesměšňování, neúměrné přetěžování pracovními úkoly, znevažování pověsti nebo ignorování.
  • Genderově podmíněné násilí a obtěžování: Jakékoli fyzické, sexuální, psychické, kybernetické či ekonomické násilí cílené na ženy, muže a nebinární osoby z důvodu jejich genderové identity. Sexuální a sexualizované obtěžování, včetně nevyžádaných komentářů sexuální povahy, nevyžádaných nebo ponižujících komentářů hodnotících vzhled či snižujících schopnosti dané osoby, protože je žena nebo muž nebo osoba jiné genderové identity.
  • Zneužívání vedoucího postavení: Např. získávání neoprávněných výhod pro sebe či jiné osoby (protekce, nepotismus), neodůvodněné bránění profesnímu a kariérnímu rozvoji podřízených, vytváření mocenských sítí.

5. Spolupráce

Na centrální úrovni AV ČR ombudsmanka spolupracuje zejména s:

  • předsedou AV ČR – ombudsmanka předsedu průběžně informuje o své činnosti a předkládá mu souhrnné roční zprávy
  • orgány AV ČR
  • ředitelem Kanceláře AV ČR a jeho spolupracovníky - administrativní, právní, materiální a technickou podporu ombudsmanky zajišťuje Kancelář AV ČR
  • předsedou Komise pro etiku vědecké práce AV ČR

Spolupráce s pracovišti AV ČR

Na úrovni pracovišť AV ČR spolupracuje ombudsmanka s orgány pracovišť, zejména s ředitelem či ředitelkou, kteří jí poskytují potřebnou součinnost, a se svými protějšky na pracovištích, pokud je funkce ombudsmana na pracovišti zřízena. Prověřování podnětů probíhá v těsné koordinaci s ředitelem či ředitelkou, pokud je to účelné a nedojde tím ke střetu zájmů.

Externí spolupráce

Kromě interních partnerů spolupracuje ombudsmanka i s externími odborníky včetně ombudsosob jiných institucí.