Pozvěte vědce do výuky: vědci nabízejí pomoc třídám s distanční výukou
23. 09. 2021
Teorie verše, geologie Země či výzkum vesmíru jsou příklady témat, která vědci a vědkyně ústavů Akademie věd ČR nabízejí žákům a studentům, kteří museli z důvodu epidemických opatření opět přejít na distanční výuku. Navazují tak na jarní projekt „Pozvěte si vědce do výuky“ a opět umožňují učitelům a učitelkám ze základních a středních škol oživit distanční výuku živou online přednáškou či besedou s vědeckými pracovníky.
Vědci a vědkyně rychle zareagovali na zprávy o znovu uzavíraných školách a třídách v karanténě, které přechází na distanční výuku. Pomocnou ruku a možnost vysvětlit probíranou látku odborníkem nabízejí Astronomický ústav, Geofyzikální ústav a Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR.
„Během jarního lockdownu jsem virtuálně vstoupil do 50 tříd po celé České republice a besedoval s dětmi o planetách Sluneční soustavy, cestách na Mars a o všem, na co zeptaly. Proud otázek byl někdy nezastavitelný. Je skvělé, že děti mají zájem o vědu, a těším se, že se s nimi budu moci zase virtuálně potkat ve všech koutech země,“ říká Petr Brož, planetární geolog Geofyzikálního ústavu AV ČR.
Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR dodává: „Byl to na jaře neuvěřitelný záběr, pořád se někdo ozýval a k běžné práci přibylo zhruba 80 hodin navíc. Ale mělo to smysl. Mohl jsem tak diskutovat se žáky a studenty i z těch nejvzdálenějších koutů republiky. A jejich zvídavost, jejich zájem o poznání světa, to byla nejlepší odměna.“
Jak si vybrat
Nyní si pedagogové mohou vybrat z nabídky témat a přednášek uveřejněných na následujícím odkazu: https://bit.ly/pozvete-vedce-do-vyuky . Stačí si zvolit záložku požadovaného ústavu a postupovat dle návodu.
Pavel Suchan během svého vstupu do vyučovací hodiny
'Foto: Astronomický ústav AV ČR
Na jaře se do projektu Pozvěte si vědce do výuky zapojilo 46 vědců a vědkyň, kteří vstoupili celkem do 514 vyučovacích hodin. Nejčastěji se zapojili do hodin fyziky, češtiny, biologie a společenských věd. Všichni zúčastnění odborníci se shodli, že tento projekt považují za velmi přínosný.
„Online forma vstupu nám umožňuje navštívit různé typy středních škol opravdu po celé republice. Zavítali jsme do míst, kam bychom se třeba jen obtížně dostávali, vytvořili jsme spoustu nových kontaktů a zároveň měli jedinečnou možnost se učitelů zeptat, co pro ně můžeme dělat i v budoucnu,“ dodává Robert Kolár, vedoucí oddělení teorie Ústavu pro českou literaturu AV ČR a jeden z účastníků jarní i podzimní výzvy.
Petr Brož během online výuky prvouky ve 3.A Základní školy Eden na Praze 10 na jaře roku 2021
FOTO: Geofyzikální ústav AV ČR
Více informací:
Petr Brož, tel.: +420 721 736 424, e-mail: petr.broz@ig.cas.cz
Pavel Suchan, tel.: +420 737 322 815, e-mail: pavel.suchan@asu.cas.cz
Soňa Pokorná, tel.: +420 774 213 141, e-mail: sona.pokorna@ucl.cas.cz
Přečtěte si také
- V Cenách Nakladatelství Academia zvítězila kniha o textiliích z výzkumů na Hradě
- Nově objevené regenerační buňky mohou zlepšit hojení ran
- Akademie věd ocení vědce napříč obory
- Vědci mají přesnější data o přilétající kometě Tsuchinshan–ATLAS
- Priority veřejných výdajů: srovnání zemí EU
- Bělozubku tmavou budou na podzim na Chebsku opět monitorovat vědecké týmy
- Etika ve vědě a ve společnosti: Vědecká rada pořádá konferenci o úloze vědy
- Projekt PragMatika zpřístupní svět geniálního polyhistora Bernarda Bolzana
- Nová vědecká stavebnice AlbiLAB vyvinuta s vědci Botanického ústavu AV ČR
- Čeští vědci se podílejí na vytvoření genové databáze ohrožených druhů hub
Kontakty pro média
Markéta Růžičková
vedoucí Tiskového oddělení
+420 777 970 812
Eliška Zvolánková
+420 739 535 007
Martina Spěváčková
+420 733 697 112