
Jak lépe učit český jazyk a literaturu? Pedagogové se inspirují v Akademii věd
14. 10. 2021
Po roční pauze vynucené pandemií covidu-19 se opět uskutečnila oblíbená Škola českého jazyka a literatury. Už podeváté ji zorganizovala Akademie věd ČR pro učitele, kteří mají zájem se zdokonalovat ve schopnosti zaujmout své žáky a studenty. Ve třídenním programu si poslechli přednášky o češtině na sociálních sítích, vlivu nových médií na komunikaci mladých nebo o trendech v současné poezii.
Škola českého jazyka a literatury se konala v hlavní budově Akademie věd ČR na Národní třídě a částečně se vysílala i do online prostoru. „Letošní, již devátý ročník školy jsme si s pedagogy velmi užili, protože loni jsme se kvůli lockdownu bohužel nemohli sejít,“ říká odborná garantka akce Markéta Pravdová, která je zástupkyní ředitele Ústavu pro jazyk český AV ČR a členkou Akademické rady. „Víme, že loňský rok byl pro pedagogy nesmírně náročný, a proto nás moc těší možnost osobního setkání, sdílení nových poznatků a bohaté diskuse,“ dodává.
O popularizačním stylu v mediální komunikaci učitelům přednášela Jana Hoffmannová z oddělení stylistiky a sociolingvistiky Ústavu pro jazyk český AV ČR. Její kolegyně Tamah Sherman se pak zaměřila na používání jazyka na sociálních sítích. Zmínila se o fenoménu, kdy si lidé vzájemně na internetu kontrolují správné používání jazyka a utvářejí virtuální komunity ke sdílení humorných příkladů jazykových prohřešků (o tomto tématu jsme psali v časopise AΩ / Věda pro každého 1/2019).
Jedním z přednášejících byl také moderátor České televize Václav Moravec, který se učitelům představil v méně známé podobě vysokoškolského pedagoga a vědce. Zabýval se vlivem emocionality sociálních sítích na mediální komunikaci, s učiteli si povídal také o proměně čtenářství spojené s nástupem síťových digitálních médií.
V druhém dni se program pootočil k trendům v současné české poezii, próze i dramatu (přednášející Martin Lukáš, Alena Šidáková Fialová a Lenka Jungmannová z Ústavu pro českou literaturu AV ČR). Třetí den čekala účastníky školení diskuse o výuce literární historie na středních školách. Přímý přenos z ní se vysílal také online. Vedle čtyřicítky pedagogů v sále se tak do akce mohlo zapojit dalších šest desítek posluchačů.
Více informací naleznete na webu Otevřené vědy.
Text: Leona Matušková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Přečtěte si také
- 10. ročník soutěže Věda fotogenická: železo, dračí krev a broučí predátor
- Středoškoláci představili výsledky svých stáží na konferenci Otevřené vědy
- Vědcem na zkoušku: středoškoláci se mohou hlásit na stáže v Akademii věd ČR
- Víkend na TAV: čekají vás chemické pokusy, dětská televize i „zeptej se vědce“
- Týden Akademie věd ČR v plném proudu: na kus řeči s vědci i hry se střepy
- Při zahájení Týdne Akademie věd převzali tři vědci cenu za popularizaci
- Začal festival Týden AV ČR plný dnů otevřených dveří a dalších akcí
- A / Easy: O životě mimo Zemi, zvířecích astronautech a nevšedních dějinách
- Pedagogové usedli do lavic, začala Škola českého jazyka a literatury
- A / Magazín o umělé inteligenci, výzkumu rakoviny a spletitých dějinách Krymu