Zahlavi

PODCAST: S Michalem Cihlou o kamenech a kamenících Karlova mostu

10. 01. 2023

Michal Cihla z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR se zabývá historickým opracováním kamene, tzv. stavební trasologií. Jde o metodu, při které sleduje původnost povrchu kamene, ze kterého jsou postaveny mosty, hrobky nebo jiné historické stavby. Přináší tak cenný kontext pro památkovou péči. Rozhovor jsme vedli v Klášteře křižovníků s červenou hvězdou, na loďce plující kolem pilířů Karlova mostu i pod jedním z mostních oblouků. Poslechněte si, jak se proměňovala kamenická práce napříč staletími, co přinesli do Prahy kameníci z Itálie nebo i to, proč se Karlův most stavěl dlouhých 50 let. 

Podcast si poslechněte na Spotify, Google Podcasts, iTunes nebo Anchoru. Seznam všech dosavadních epizod najdete na naší stránce věnované podcastu.

Apple Podcasts Logo Google Podcasts Logo   Spotify Logo

 
Audio a text: Jitka Kostelníková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Anna Jaklová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Naše cesta ke Karlovu mostu s Michalem Cihlou z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR vedla kolem pozůstatků předchozího Juditina mostu zničeného při povodni v roce 1342.

Naše cesta ke Karlovu mostu s Michalem Cihlou z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR vedla kolem pozůstatků předchozího Juditina mostu zničeného při povodni v roce 1342.

Místo, odkud jsme vypluli, pamatuje několik století. Přístaviště se nachází u oblouku Juditina mostu, na začátku Karlova mostu a u Křižovnického náměstí.

Místo, odkud jsme vypluli, pamatuje několik století. Přístaviště se nachází u oblouku Juditina mostu, na začátku Karlova mostu a u Křižovnického náměstí.

Na Vltavu jsme se vydali v motorové loďce s názvem Rákosníček. Nastoupili jsme pod Klášterem křížovníků s červenou hvězdou.

Na Vltavu jsme se vydali v motorové loďce s názvem Rákosníček. Nastoupili jsme pod Klášterem křížovníků s červenou hvězdou.

Atmosféra pohledu na Karlův most z vody je opravdu jedinečná. „Prostě v pohodě na vodě,“ jak řekl kapitán naší loďky.

Atmosféra pohledu na Karlův most z vody je opravdu jedinečná. „Prostě v pohodě na vodě,“ jak řekl kapitán naší loďky.

Mezi pátým a šestým obloukem Karlova mostu došlo při povodních v roce 1890 k velké destrukci, oblouky spadly a musely být nahrazeny, ukazuje Michal Cihla.

Mezi pátým a šestým obloukem Karlova mostu došlo při povodních v roce 1890 k velké destrukci, oblouky spadly a musely být nahrazeny, ukazuje Michal Cihla.

Vlevo vzadu je vidět část Kláštera křížovníků s červenou hvězdou, kde se dnes nachází Muzeum Karlova mostu.

Vlevo vzadu je vidět část Kláštera křížovníků s červenou hvězdou, kde se dnes nachází Muzeum Karlova mostu.

Plavba na loďce nám umožňuje zcela jedinečný pohled na Karlův most.

Plavba na loďce nám umožňuje zcela jedinečný pohled na Karlův most.

Karlův most byl po Juditině mostu druhým pražským mostem přes Vltavu, postaveným  z kamene. Proto se mu také až do poloviny 19. století říkalo Kamenný most.

Karlův most byl po Juditině mostu druhým pražským mostem přes Vltavu, postaveným z kamene. Proto se mu také až do poloviny 19. století říkalo Kamenný most.

Kvádrové zdivo bylo zhotoveno z pískovců z různých míst českého království. Například z pískovce žehrovického od Kamenných Žehrovic na Kladensku a z pískovce od Horoušan východně od Prahy, kterému se později podle sousedních Nehvizd začalo říkat pískovec nehvizdský.

Kvádrové zdivo bylo zhotoveno z pískovců z různých míst českého království. Například z pískovce žehrovického od Kamenných Žehrovic na Kladensku a z pískovce od Horoušan východně od Prahy, kterému se později podle sousedních Nehvizd začalo říkat pískovec nehvizdský.

Trasolog Michal Cihla z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR a Jitka Kostelníková, autorka podcastu Věda na dosah.

Trasolog Michal Cihla z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR a Jitka Kostelníková, autorka podcastu Věda na dosah.

Pod Karlovým mostem lze proplout na lodičce provozované společností Pražské Benátky. Stačí se jenom vypravit na Křížovnické náměstí a sejít do prostor přístaviště Judita.

Pod Karlovým mostem lze proplout na lodičce provozované společností Pražské Benátky. Stačí se jenom vypravit na Křížovnické náměstí a sejít do prostor přístaviště Judita.

Povrchová úprava některých kamenů Karlova mostu je na první pohled jemně vroubkovaná, což je důsledek rekonstrukce z 19. století.

Povrchová úprava některých kamenů Karlova mostu je na první pohled jemně vroubkovaná, což je důsledek rekonstrukce z 19. století.

Vroubky jsou pozůstatky práce dlátem se špičatými zoubky, které ve středověku řemeslníci nepoužívali. Povrch to rozrušuje, místo toho aby ho utahoval a zpevnil.

Vroubky jsou pozůstatky práce dlátem se špičatými zoubky, které ve středověku řemeslníci nepoužívali. Povrch to rozrušuje, místo toho aby ho utahoval a zpevnil.

První oblouk postavený na suchu na malostranské straně byl v 19. století opravován.  Kvádry jsou ubrané o celý 1 cm a uprostřed byl ponechaný pietní čtvereček s kamennou značkou, která patřila kameníkovi ze 14. století.

První oblouk postavený na suchu na malostranské straně byl v 19. století opravován. Kvádry jsou ubrané o celý 1 cm a uprostřed byl ponechaný pietní čtvereček s kamennou značkou, která patřila kameníkovi ze 14. století.

Kromě pískovců byly na opravy mostu použity v omezené míře i žuly. Na spodní části pilířů č. 5 a 6, obnovovaných po povodni v roce 1890, to byla žula z Těchnice u Orlíka. Současná dlažba mostu (z let 1974-1975) je ze šedé žuly z Boršova u Jihlavy a z narůžovělé žuly ze Zderazu na Skutečsku. 

Kromě pískovců byly na opravy mostu použity v omezené míře i žuly. Na spodní části pilířů č. 5 a 6, obnovovaných po povodni v roce 1890, to byla žula z Těchnice u Orlíka. Současná dlažba mostu (z let 1974-1975) je ze šedé žuly z Boršova u Jihlavy a z narůžovělé žuly ze Zderazu na Skutečsku. 

Více zajímavostí o historii Karlova mostu se dozvíte v Muzeu Karlova mostu a v podcastu s Michalem Cihlou.

Více zajímavostí o historii Karlova mostu se dozvíte v Muzeu Karlova mostu a v podcastu s Michalem Cihlou.

Přečtěte si také