Áčko: O odolném i křehkém srdci, kastách v Indii a sopkách na Islandu

14. 09. 2022

Více než polovina úmrtí u nás přímo souvisí s nemocemi srdce a cév. Jak se o srdce lépe starat a jak vlastně funguje? Nejen o našem klíčovém orgánu, ale i o jiných tématech pojednává nové číslo časopisu Akademie věd ČR A / Věda a výzkum.

3/2022 (verze k listování)
3/2022 (verze ke stažení)

Za jedinou minutu přečerpá normální zdravé srdce přibližně pět litrů krve a každý den udělá asi sto tisíc úderů. Neúnavně bije celý život a při každé větší námaze pracuje o to usilovněji. „Srdce je úžasný orgán, vydrží neskutečné věci. Můžeme ho vnímat jako obyčejnou pumpu, která je však nesmírně dobře vymyšlená,“ říká v článku nazvaném Srdce. Křehká síla v nás vedoucí oddělení vývojové kardiologie Fyziologického ústavu AV ČR Jan Neckář.

Další výběr článků:

Jedinečný život vlaštovek – Stárnou vlaštovky? Proč jsou některé samice nevěrné a jiné ne? O vlaštovkách s Tomášem Albrechtem a Michalem Šulcem z Ústavu biologie obratlovců AV ČR

Magnet na dobrou náladu – Rozhovor s Helenou Reichlovou z Fyzikálního ústavu AV ČR o spintronice, srovnání vědeckého působení v Německu a u nás a jejím nezdolném optimismu

Kasta a basta anebo Prokletí indických kast – Boj proti kastovní nadřazenosti v Indii trvá už přes sto let. Přesto je stále běžná a Infové ji šíří do západního světa. O kastách s Pavlem Honsem z Orientálního ústavu AV ČR.

Jak zvážit molekuly v dechu – O výzkumu Patrika Španěla z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, nositele Akademické prémie

Bio & Eko & Diy anebo Jak žít jinak – Planetu máme jen jednu a její zdroje jsou omezené. Jaké přístupy volí lidé, jimž životní prostředí a osud Země nejsou lhostejné? S Martou Kolářovou ze Sociologického ústavu AV ČR.

Okamžiky před erupcí – O výzkumných programech pro monitorování seismicity pomocí sítě WEBNET na Chebsku a sítě REYKJANET na Islandu. Sítě provozuje Geofyzikální ústav AV ČR

Všechna čísla časopisu A / Věda a výzkum najdete na našich stránkách.

Výtisky zasíláme zdarma všem zájemcům. Kontaktovat nás můžete na adrese predplatne@ssc.cas.cz.

Text: Leona Matušková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR